Byggahus.se

måla tidigare målad tapet - skarvar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag ska måla om sovrummet där det nu är först tapet och sedan målat direkt på tapeten. Den tidigare ägaren hade målat direkt utan att fixa skarvar, så de såg man tydligt.
    Det jag då gjorde var att skära bort skarven med en tapethyvel så att det blev helt slätt. Testade sedan att måla ett lager färg på en mindre yta över skarven för att se hur det skulle bli.
    Tapetskarven är papperbrun och den tidigare färgen ljust gul. Efter tre lager ser man fortfarande svagt av färgen på skarven igenom den nya färgen. Kan det vara för att skarven suger bättre i och med att det är papper och resten av väggen färg? Bör jag spackla alla skarvar eller ska jag grundmåla hela väggen bara? Eller båda? Problemet är att skarvarna redan är släta så spackla känns fel på något sätt.

Bild 1 - slipad tapetskarv med två lager färg med roller
    Bild 2 och 4 - hur det ser ut utan färg. (sitter med mobilen därav dubbletter)
    Bild 3 - tre lager färg målat med pensel ej slipad skarv

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1429689191947-792525105.jpg

[ATTAC9245[/ATTACH]

Redigerat 22 apr 2015 10:04
  2. S
    Anonym
    så klart sugen skarven annorlunda. du kommer se lite av skarven vad man än gör tycker jag.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Ja det har jag förstått. Nu var jag ute efter tips och idéer, kanske att folk har liknande erfarenheter. Vad tror du är bäst då.

4. G
    Medlem Nivå 7
    Det är extremt svårt att få till strukturen när man slipat ned skarvar. Även om färgen täcker helt så brukar remsorna synas. Vill man ha absolut slätt är det bredspackling som gäller, om det är för jobbigt tycker jag ofta att det är snyggare att låta tapetskarvarna vara kvar än att ha de klassiska släta remsorna där de har varit.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Ja, nu så här i efterhand så kanske man borde låtit dem vara kvar... Men det är ju försent nu 😄. Orkar definitivt inte brbredspackla, det känns alldeles för svårt och jobbigt.

6. S
    Anonym
    kan du måla så kan du bredspackla. kör med rullspackel

7. J
    Medlem Nivå 1
    Ska ändå rullspackla vardagsrummet så kanske får köra i sovrummet också då. Tack för råd

8. S
    Anonym
    på nån bra musik så fixar du det där

9. G
    Medlem Nivå 7
    Sen hyr du en giraffslip (när jag hyrde i vintras kostade det 100 kronor per dygn) så går slipningen i ett nafs utan för mycket damm.