2 706 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Spackelhjälp - att börja om eller inte?
Hej hopp!
Jag är fullkomlig novis när det kommer till att måla och spackla så nu vill jag höra om mina misstag kan räddas.
Jag har ett rum som till 3/4 tidigare var klätt med tapet som jag nu tänkt måla över. Efter att ha rivit loss en större mängd tapet (den som tapetserade gjorde inget toppjobb), slipat och spacklat över alla skarvar och alla ojämnheter jag har hittat har jag också lyckats (i min enfald) riva loss målarremsan som sitter i putsen mellan spånskivorna på vissa platser. Jag har därefter spacklat igen.
Nu när jag insett mitt misstag undrar jag om jag måste göra om spacklingen på de ställen där skivorna möts fast med målarremsa eller om det är lika bra att låta det vara?
Kan nämna att rummet i fråga är en tillbyggnad till huset som inte på långa vägar kan räknas som särskilt genomtänkt så jag vet inte om spånskivorna i väggen är fäst på reglar eller ej. Skulle inte räkna med det då alla skarvar syns i det rummet, oavsett om det suttit tapet på eller ej.
Skulle uppskatta råd och vägledning.
Jag är fullkomlig novis när det kommer till att måla och spackla så nu vill jag höra om mina misstag kan räddas.
Jag har ett rum som till 3/4 tidigare var klätt med tapet som jag nu tänkt måla över. Efter att ha rivit loss en större mängd tapet (den som tapetserade gjorde inget toppjobb), slipat och spacklat över alla skarvar och alla ojämnheter jag har hittat har jag också lyckats (i min enfald) riva loss målarremsan som sitter i putsen mellan spånskivorna på vissa platser. Jag har därefter spacklat igen.
Nu när jag insett mitt misstag undrar jag om jag måste göra om spacklingen på de ställen där skivorna möts fast med målarremsa eller om det är lika bra att låta det vara?
Kan nämna att rummet i fråga är en tillbyggnad till huset som inte på långa vägar kan räknas som särskilt genomtänkt så jag vet inte om spånskivorna i väggen är fäst på reglar eller ej. Skulle inte räkna med det då alla skarvar syns i det rummet, oavsett om det suttit tapet på eller ej.
Skulle uppskatta råd och vägledning.
Jag kan förtydliga med att säga att jag redan har spacklat igen allt utan remsa så bör jag tolka alla tips om att sätta ny remsa som att jag bör ta bort den befintliga spackeln för att sedan göra om göra rätt?
Hade jag vetat det jag vet idag när jag började hade jag gjort det. Lätt att vara efterklok men jag börjar luta åt "bra nog" istället för "perfekt" då rummet behövs mer och mer för var dag som går.
Stefan N skrev:
Hade jag vetat det jag vet idag när jag började hade jag gjort det. Lätt att vara efterklok men jag börjar luta åt "bra nog" istället för "perfekt" då rummet behövs mer och mer för var dag som går.
Ser du några ojämnheter så spackla ut dom sen bättrar du det spacklade. När du tycker det ser bra ut avslutar du med en strykning hela väggen.Brunnf skrev:
För att klar göra vad jag menade med limma på spacklet är att du limmar pappremsa på de ställen du hade rivit bort, gör du inte kommer det att spricka. Är ingen garanti att det inte gör det fastän där är remsor för spånskivor kan röra sig rätt kraftigt
Jag har haft spån i hela undervåningen, gipsar rum för rum nu när dom renoveras. Sprickor är det vid alla dörrar och lite andra ställen innan gipsning sen inget.
Det tar ca en dag att gipsa, remsa och spackla ett rum för mig och det är det värt att få perfekta väggar.
Det tar ca en dag att gipsa, remsa och spackla ett rum för mig och det är det värt att få perfekta väggar.
Du beskriver min situation perfekt, det som skiljer oss åt är att för mig gäller det hela huset.Stefan N skrev:
Vilken tjocklek gips använde du?
En lite sen uppdatering. Det blev gips 13mm. Behövde ändå öppna väggarna på två ställen för att täta och isolera för de som byggde påbyggnaden valde att inte ta bort panelen innan de började bygga på... så nu är det både varmare och tystare i det rummet.
Kan komma att slänga in några bilder när det är helt klart.
Kan komma att slänga in några bilder när det är helt klart.
Klicka här för att svara