8 938 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Färgkod Aluzink?
I samband med diverse fasad- och fönsterrenovering har vi bytt ett antal fönsterbleck till aluzink. Vi kommer under ett antal år framöver behålla ett gäng äldre fönster och på dessa byter vi inte blecken utan tanken är att måla dessa så länge. Nu vill vi ju gärna matcha aluzinkfärgen så gott det går. Vi gjorde ett försök med färgkarta men färgen blev alldeles för ljus.
Det finns såklart kanske ingen färgkod som stämmer överens 100% med aluzinken, men vad ligger närmast? Jag har nu googlat en stund och det verkar som att "RAL9006" är en variant, men jag är helt kass på detta så all hjälp uppskattas mycket
Det finns såklart kanske ingen färgkod som stämmer överens 100% med aluzinken, men vad ligger närmast? Jag har nu googlat en stund och det verkar som att "RAL9006" är en variant, men jag är helt kass på detta så all hjälp uppskattas mycket
Efter ett par vändor i färgbutiker så är det RAL9006 som ligger närmast, verkar dock inte säljas i det vanliga färgsortimentet utan mer som färdig metallfärg, typ hammarlack. Bäst matchning får man om man hittar en matt färg och inte blank som verkar vara det vanliga på den färgtypen.
RAL 9006 är inte en kulör som sådan utan en av RALs "funktionskulörer", i detta fall ska färgen skydda mot korrosion, typ som att beställa färg bruten i mönja.
Det brukar vara rätt vanligt med 9006 på spray / reparationsburk för t.ex. fälgar, och heter då ofta något i stil med White Aluminium.
Det brukar vara rätt vanligt med 9006 på spray / reparationsburk för t.ex. fälgar, och heter då ofta något i stil med White Aluminium.
OK, där ser man. Silver metallic verkar också vara en vanlig benämning på färgen. Hursom, sprejfärg är inte så smidigt på på fönsterbleck, så frågan är om någon sett till en RAL 9006 matt och inte blank?
Klicka här för att svara