13 794 läst ·
10 svar
14k läst
10 svar
Fiberfilt, microlit, målarfilt, armeringsduk....hjälp?!
Har insett med tiden att dra bort tapeter och spackla 2 omgångar blir relativt dyrt.
Hantverkarfirman som satte igång och riva hemma hos mig har föreslagit att vi lägger en "väv" på tapeten. Fördel: Billigare. Nackdel: "Blir inte lika snyggt resultat som när man spacklar. Men väldigt likt." Jag skulle undersöka och återkomma och ge svar till imorgon.
Jag inser nu att det är en djungel av alternativ. Fiberfilt, microlit, målarfilt, armeringsduk mm. Enkel fråga. Om man har betongväggar (inga risker för sprickor) med raka och fina tapeter (1-2 lager), vilken "väv" ska man välja för att få bästa resultat.
Hantverkarfirman som satte igång och riva hemma hos mig har föreslagit att vi lägger en "väv" på tapeten. Fördel: Billigare. Nackdel: "Blir inte lika snyggt resultat som när man spacklar. Men väldigt likt." Jag skulle undersöka och återkomma och ge svar till imorgon.
Jag inser nu att det är en djungel av alternativ. Fiberfilt, microlit, målarfilt, armeringsduk mm. Enkel fråga. Om man har betongväggar (inga risker för sprickor) med raka och fina tapeter (1-2 lager), vilken "väv" ska man välja för att få bästa resultat.
Ingen av dessa kommer dölja speciellt mycket, allra minst tapetskarvar. Målarfilt är billigast och har ingen armerande effekt som Microlit, renoveringstapet döljer mest men är dyrast.
Update: Tapetskarvar ska skäras bort innan man lägger på en "väv".Mikael_Swe skrev:Har insett med tiden att dra bort tapeter och spackla 2 omgångar blir relativt dyrt.
Jag inser nu att det är en djungel av alternativ. Fiberfilt, microlit, målarfilt, armeringsduk mm. Enkel fråga. Om man har betongväggar (inga risker för sprickor) med raka och fina tapeter (1-2 lager), vilken "väv" ska man välja för att få bästa resultat.![]()
Räknade på renoveringstapet, blir billigare än att ta bort tapeter (tid) och spackla 2 omgångar (tid+material).Stefan N skrev:
Men vad är detta? Fiberduk + "Filt som döljer fiber-glasvävsytan"
http://flugger.se/Faerg/Tapet/Filt_vaev__strukturtapet/Filt_som_doeljer_glasvaev_Plain(PLAIN).aspx
http://flugger.se/Faerg/Tapet/Filt_vaev__strukturtapet/Filt_som_doeljer_glasvaev_Plain(PLAIN).aspx
De borde klassa dessa alternativ efter underlaget som man ska fästa väven på. Skulle vara enklare som köpare. Ex. Grovt, Normalt, Plant...
Jag har fått ett komprimiss alternativ som även kommer spara tid.
Ta bort tapeter > spackla enbart ett lager > Fiberfilt (Decomax) > 2xmåla
Frågan är väl om slutresultatet är värt tidsbesparingen, dvs, finishen på väggen när man målar på fiber. Vad tror ni? (Det är ca 250m^2 väggyta)
Ta bort tapeter > spackla enbart ett lager > Fiberfilt (Decomax) > 2xmåla
Frågan är väl om slutresultatet är värt tidsbesparingen, dvs, finishen på väggen när man målar på fiber. Vad tror ni? (Det är ca 250m^2 väggyta)
Redigerat:
Körde fiberduk i sovrummen och spackla i hall, vardagsrum och kök. Blev nöjd med resultatet. I sovrummen uppskattar man den naturliga och "ojämna" ytan som uppstår när man målar på fiberduk.
Klicka här för att svara