Färg, Måla & Tapetsera
Ida95: Var och köpte lite olika lister och provade med igår, det får nog bli den jag tittade på på förhand, en hålkälslist 15x43mm. Den såg bra ut och var böjlig nog att sluta tätt trots ojämnheterna. Får kanske bli nån dyckert extra där det var som värst kanske :) Tyvärr fanns den bara i S 0502-Y och det går ju inte, så det får väl bli lite målande igen :( Jag satte upp en lite
Amatörsnickaren: Det är en typ av tavellist som är till för att sättas BAKOM en taklist. Se följande länk http://product.stasgroup.com/en/wallsystems/stas-decor-rail/stas-decor-rail.html
Stefan N: Lägg inte ner för mycket jobb om det är Tretex och Masonit, det kommer inte bli bra i vilket fall. Gipsa är det rätta sättet och då remsar man och spacklar i skarvarna bara.
Testarn: Om det är carportens innertak som sitter hyfsat skyddat mot väder och vind så är det nog bara att måla över med den korrekta färgen, men det finns naturligvis en risk att vidhäftningen inte är perfekt så att det kommer att släppa på sikt. Att tvätta innan vet jag inte vad det skulle göra för skillnad, och att tvätta bort/avlägna den felaktiga färgen känns som mer jobb än det
Kodak76: Hejsan! Har en fråga och undrar om någon kan hjälpa mig med den. Vi ska bygga nytt i sommar. Och vi har sagt att vi vill måla och tapetsera själva. Och säljaren har skrivit att huset ska vara Målning och tapetserings förberett. Och då undrar jag om det då menas att det är spacklat och klart? Tacksam för alla svar!
PelleSnickare: Om man nu skulle råka vara så klantig att man målat under denna period (efter ett dygn men inom 2 veckor): kan man vänta till 2 veckor gått och sedan måla över? Blir ytan ok då?
wildcat6996: [citat] Det går alldeles utmärkt att använda hårdvaxolja på betsat trä. Har gjort det själv med framgång.
Styrman_jansson: Hmm, Cuprinol fönster och dörrfärg. Minns inte exakt namn. edit: http://www.cuprinol.se/produkter/outdoor/dorr-och-fonsterfarg-v/ Den var det.
cpalm: Ja, man får vara försiktig med Falu rödfärg. Det stänker mer och sitter bättre än man någonsin kan tro.
nemlan: Jag skulle också säga vax eller oljebehandling på något som eventuellt kommer i kontakt med mat. Om du vill ha en snygg glans så kan du fråga efter en olja / vax som kan poleras. Lättare med en yta som kan slipas och underhållas eftersom även den hårdaste klarlacken lär bli repig och skitig efter vardagsbruk.
Martin321: Har målat 2 trappor, och ett golv med den färgen, vet dock ej hur det har hållit sig men färgen kändes helt klart bra för ändamålen!
tysk80: Tack för intresset:) Tog vävlim och fäste tillbaka skarvarna som släppt, lyckligtvis så slutade jag måla när jag såg att det började släppa. Fick tips om att ta en oljebaserad färg vid skarvar och hörn för att försluta innan vattenbaserade färgen. Funkade kanon, men tipsar om att foga i hörn ändå. Man lär sig alltid någe nytt
Genvägen: Tack för er input. Bra bilder och tankar. Nu vet vi hur vi ska tänka vidare. För vårt hus lutar det ut S3502Y, men vi får väl se..
Ida95: Jag satte renoveringstapet på en lättbetongvägg i sovrummet. Det var inga konstigheter alls utan jag gjorde precis som på de andra tre väggarna med gips i samma rum, d.v.s. rollade på tapetlim utspätt 1:1 med vatten innan och det blev kanonbra. Jag körde med Nyans Cover tror jag den heter, finns på byggmax och bauhaus, tycker den blir jättebra att måla på och är löjligt lätt att
JohanLun: Just denna väggbit blev det jotuns putsfärg som ska vara genomsläpplig, dock ej lika bra som silikat. Jag skulle inte klarat få bort mer färg utan att hyra in nån maskin. Väggen ligger i princip helt ovan mark, fuktbelastning troligen mkt liten. Dock tycker jag vanlig väggplastfärg känns fel. Men jag har en annan vägg där mer färg släppt, och det är lättare få loss den färg som
nemlan: Matt servalac, men den kommer att slitas som f*n + att matta färger blir skitiga av fingrar och fötter så det komemr att vara en sunkig stege på väggen ;) Blank servalac är mycket bättre, men för absolut bästa slitstyrka så skulle jag hellre köra på servalac exklusiv eller någon liknande vattenburen alkydlackfärg. Den tar ett dygn på sig att torka och ytterligare någon vecka att
markuskl: Jag provmålar en vägg och lämnar en annan orörd och så får vi se hur det blir.
nemlan: Enkelt, ja, men rätt tidskrävande. Eftersom det ligger matt lack i botten så kan det se lite simmigt ut med blank ovanpå, så testa först på en mindre yta att resultatet blir OK. Jag skulle föredra att slipa ner den matta lacken så gott det går, men då finns risk att man repar betsen och det blir svårt att fixa (dessutom en rätt dyr IKEA-möbel att chansa på)... Sprayburkar med
Per Eskilsson: Bra att du skapade en forumtråd istället för ett blogginlägg. Tror och hoppas du får bättre respons här. :)
Satsuki: Uppdatering; drog loss en bit målad tapet (så nu får jag spackla lite till :) ) och tog med till färgaffären... Det fungerade inte att läsa med läsaren, men vi kunde manuellt bestämma att Äggskal var väldigt väldigt likt, troligen identisk till och med... Nu vet jag iaf hur man blandar den, och jag har tagit ett kort på etiketten, så jag har receptet om vi skulle behöva mer någon
Profossen: Då hade jag bara rollat fronten på luckorna, men så är jag lat också :-)
RedTop: Jag ställde frågan till Casco/Sikas support och fick följande svar: Tack för ditt mail. Till ert ändamål kan man använda Vävlim 3424, Aqua våtrumslim 3437, alternativt Vägglim Premium 3422. Samma tillvägagångssätt som gäller för gipsskiva, lite beroende på miljön som det ska sättas i, för fler frågor kontakta gärna tekniker på: 08-621 8900. Anledning till att jag vill sätta
Manganbangan: Skrapar för närvarande min målade källartrapp. Började med billigare skrapa (Anza) och varmluftspistol. Nu köpte jag en Bahco färgskrap och h-vete vad snabbt det går. Har nog kortat arbetstiden med 75%
linneac: Tack för svar. Man kan se rätt mycket kvistar i träet så får känslan av att det kan vara furu. Det får bli så. Slipa och se.
antonera: Hej! Mitt vardagsrum har tapeter som lätt flagnar. De består av ett blått ytterlager med bucklig ytstruktur, och under det finns ett tunt, mjukt och gulvitt lager. Jag tänkte äntligen göra något åt tapeterna, vilket förmodligen innebär att ta bort dem och måla väggarna. Mitt problem är att jag inte har minsta erfarenhet av tapeter eller renovering, så jag har många frågor: Vet
Dracula: Butiken Rusta, enda stället jag hittade tunn glasfiberväv, mkt tunn, ej beklädd med papper. Köpte en rulle, för att stärka upp en igensatt dörr som vill spricka upp trots målarpappsremsa o glasfibervävremsa (har lagat två gånger) Nu tänker jag troligtvis tapetsera tapet istället(el måla) och tänker då först grunda två våder med denna glasfiberväv för att stärka upp
thomas33: Om det är en hel vägg, kanske det går att få något liknande med någon strukturfärg och passande roller.
nemlan: Oljan torkar ju inte om du lagt på så tjockt att det blivit film.
brajt: [citat] Jag tror på detta spåret med en vanlig fasadfärg men finns det några fler med just denna erfarenheten. Den plastfärgen (coating/film) som finns kvar brukar ju sitta bra och borde väl trivas med ett nytt lager "plast" på sig!? Jag vill gärna veta era erfarenheter och hur länge det fått/fick sitta....... alltså mer från era egna erfarenheter!