Vi renoverar ett rum och har rivit tapeter, spacklat, slipat, spacklat och slipat.
Nu bestämde jag att måla hela rummet för att se dom sista groparna som ev. behöver slipas.
och den målningen är nu klar :) .

Det kvarstår lite spacklande och slipande, men bara några mindre detaljer.

Nu undrar jag ett par detaljer i arbetsordningen.

1) När är det bäst att måla elementen? ( de ska väl sprayas?)
2) Dörr och fönsterkarmar, ska jag SLIPA dom lätt nu när jag även slipar väggar
eller bara tvätta med målartvätt efter målningen av tak och väggar?
3) Vi har även en hel vägg garderopsdörrar. Det bästa tipset för att måla dom, spraya / rolla?
4) är snickerifärgen också det bästa till dörrarna?

Just nu tänker jag så här:

spackla och slipa lite till
1) tvätta och måla taket
2) måla elementen
3) måla väggar
4) tvätta och måla snickerier

1: Måla tak
2: måla snickerier
3: måla väggar

Spackla/slipa/tvätta allt, tak/vägg är överkurs att tvätta, om det inte är badrum/kök det gäller. Slipa foder/karm/garderobsdörrar, max 180grovt, annars syns repor, tvätta sedan snickerier, element kan du måla med snickerifärgen eller någon elementfärg.garderobsdörrar ka du antingen rulla med en fin snickeriroller, snyggast blir dock att släta efter färgen med pensel/moddlare.

• Gilla
katah
  • Laddar…
Ska man inte tvätta tak? Det var nytt! :)
Denna rum är ett sovrum i övervåningen, det finns några fläckar på taket, dom ska försöka gnugga lite före ändå?

Jag har börjat tveka detta med att måla elementen.
Dom är lite gråvita och inget direkt katastrof, men när jag läste om elementmålningen blev jag bara snurrig.
Det var svårt att skydda om man sprayade, resultatet blev så där, måla kunde man minnsan göra både med snickerifärg och elementfärg och nästan vad som hälst, men sedan hos någon blev det ändå inte bra...
Så jag började känna att det är kanske bäst att låta blir... rummet blir ändå ett hobbyrum.

Finns det uppenbara smutsfläckar kan du ju torka av där, men att tvätta ett sovrumstak är för mig överkurs, tak är ju även oftast matta, vilket gör det ganska svårtvättat!
När du säger spraya, pratar du om sprutmåla eller sprayburksspraya? vad har du för element?

Hyr en spruta en sån där knackspruta eller vad man ska kalla dom för, el spruta.
Tejpa det som inte ska målas på elementet och kör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.