Byggahus.se

Hur måla mdf så det inte ser målat ut?

1. Anna1984
    Medlem · Stockholm · 1 748 inlägg

Anna1984

Medlem
    Jag tänkte tillverka min egen mediamöbel. Nu vill jag måla den vit. Men jag vill ha den så lik en köpt möbel som möjligt, där man inte ser direkt att den är hemmålad. Finns det något bra knep för att måla mdf så att den får en fin fabriksmålad yta?

2. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 576 inlägg

fahlis

Medlem
    Roller är nog enklaste sättet att slippa penseldrag. Sprutmålning om du har tillgång till utrustningen.

3. Anna1984
    Medlem · Stockholm · 1 748 inlägg

Anna1984

Medlem
    Om man rollar på färgen, finns det inte risk för att ytan blir lite knottrig? Eller lägger sig färgen och blir totalt slät?

4. D
    Medlem · Västra götaland · 762 inlägg

Dsl

Medlem
    Det blir lätt lite apelsinskal. Jag har aldrig lyckats få en perfekt yta med roller (kör endast vattenbaserad färg).

En bred fin syntetpensel kan ge en mycket fin yta, där jag lyckats bäst ser man knappt penseldragen om man detaljgranskar. Men det gäller ju att man kan lägga ytan plant så att man kan lägga på flödigt och ev späda färgen lite.

Annars är det sprut som gäller! Kräver dock en hel del träning har jag märkt efter några försök med en vanlig grön boschspruta. Vill du ha det helt perfekt skulle jag nog rekommendera att lämna in till någon med riktig utrustning som kan! typ billackerare.

5. S
    Allvetare · Halland · 2 140 inlägg

sblixten

Allvetare
    Mina amatörtips:
    Grunda. Slipa med 240. Späd färgen lite extra. Lägg på rikligt så färgen "flyter ut". Prova moddlare.
    Går också att lägga många lager och sen vattenslipa.
    Bäst blir sprutlackering.

Själv tycker jag det är mycket snyggare om man kan ana penseldragen.

6. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 396 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Lämna in till en firma som lackerar köksluckor, du kommer aldrig få det som köpt annars.

7. P
    Medlem · Södermanland · 225 inlägg

puda

Medlem
    Jag har sprutat och slipat med våtslippapper. De blev slätt och utan fin yta

8. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 3 254 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Utan fin yta..?

9. P
    Medlem · Södermanland · 225 inlägg

puda

Medlem
    - utan :)

10. N
    Medlem · Stockholm · 1 152 inlägg

nemlan

Medlem
    Snickerigrund, snickerispackel och 2 - 3 svängar lackfärg. Noggrant sliparbete och tork mellan varje skikt. Lägg på färgen med en roller och eftersläta hastigt med moddlare. Om det är en mycket stor yta så kan du späda färgen något för att förlänga torktiden. Jag har provat att stryka vartannat skikt lodrätt också, vilket resulterade i ett mycket diskret rutmönster istället (ska försöka skicka upp en bild senare).

Jag föredrar personligen möbler som är skickligt penselmålade än industriellt sprutlackerade. Det ser liksom mer äkta ut.

• Laddar…
  11. P
    Medlem · Vaasa · 119 inlägg

pjfj

Medlem
    Jag har provat att spraymåla två snudd på identiska MDF-skåp i mattsvart. Det ena med spray på burk. Det blev framförallt dyrt, och lätt flammigt. Det andra med lågpris Clasolson-färgspruta, och där är jag riktigt nöjd. Jag tror det är lättare att få till en matt yta.
    Däremot ett bord av massivträ som skulle målas blankt och där jag inte kunde spruta det...jag är inget fan av penseldrag eller apelsinskal efter roller. Tyvärr.

12. D
    Medlem · 1 inlägg

David Furuholm

Medlem

Gör det själv med industriresultat?

Är inte halva grejen med att göra det själv just stoltheten över sitt verk, är det inte synd om det då ser ut som vilken Ikea skit som helst? Det behöver inte se amatörmässigt eller fult ut bara för att det syns att det är en själv eller annan människa av kött och blod som gjort arbetet. Både mindre misstag och tex penseldrag berättar ju en historia om hantverket, tycker jag.

• Laddar…
  13. LsaiboT
    Medlem · Skåne · 727 inlägg

LsaiboT

Medlem
    Gamal tråd men...
    Men jag föredrar att det jag ser fint ut (nej, inte som ikea) . Jag struntar i om folk tror jag gjort saker själv. När jag bygger saker själv är det till mig själv, inte för att någon annan skall tycka jag är duktigt.

14. Norrhyttan
    Medlem · Dalarna · 988 inlägg

Norrhyttan

Medlem
    Konstigt att leta upp en två år gammal tråd för att skriva trådskaparen på näsan. Registrerade du dig på forumet bara för detta?

• Laddar…
  15. P
    Medlem · Hallands län · 2 317 inlägg

Pysslarn

Medlem
    Hej
    Som ny här gjorde jag alla "forum-misstag" man kan göra och några till... (Eftersom jag dessutom är lite kolerisk till min läggning drog jag på mig några varningar för att jag var för hård i bettet sas.) Förmodligen gjorde jag även inlägg i någon sedan länge avsomnad tråd också.

Håller inte med om att David Furuholm "skriver ts på näsan" med sitt inlägg — snarare är det väl en uppmuntran att vara stolt över sitt eget arbete och låta det synas att det är DIY. Att det sedan är en gammal tråd gör ju inte uppmaningen mindre relevant.

Det här forat är ju fullt med trådar som närmast arkeologiskt grävs upp och får nytt liv, häromdagen gjordes det inlägg i tråden "Festool — nya verktyg 2013" (e dyl); ingen har blivit tillrättavisad för det. Varför är det så känsligt den här gången?

Nya medlemmar brukar hälsas välkomna, det har hittills missats med David. Men det kan korrigeras: välkommen till Byggahus David, hoppas du kommer att trivas här.

//Ronnie

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.