Vi totalrenoverar övervåningen och har satt ny gips överallt. Igår började målaren tapetsera och redan samma kväll började det dyka upp rostfläckar på den vita tapeten. Det är gipsskruven som tycks åstadkomma detta när den på något sätt reagerar med tapetlimmet?
Har någon varit med om liknande och vad kan man göra åt det? Kan jag kräva återförsäljaren av gipsskruven om det skulle gå så långt att man får tapetsera om?
Målaren har aldrig varit med om detta förut.

Spacklade ni över skruvarna innan ni tapetserade?

• Gilla
Drövel
  • Laddar…
Märkligt. Syntes det ingen rost genom spacklet innan ni tapetserade? Spacklet innehåller ju också vatten.

Se till att spara några skruvar för kontroll. Låter väldigt märkligt.

Kanske skruven inte var indragen långt nog och galvet på skruven slipades av efter spackling?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Låter mycket märkligt, lägg gärna upp några kort

Mikael_L
mattetvilling skrev:
Kanske skruven inte var indragen långt nog och galvet på skruven slipades av efter spackling?
Det där tror jag på mest på.

Jag var med om exakt detta på ett antal skruvar, dessa gav lite bruna rostfläckar i spackellager nr 2.
Men jag orkade inte byta, chansade, och har inte sett något genom tapeten.

Ibland händer det att rejält insmorda gipsautomater lämnar smörjmedel på skruvskallen som slår igenom fort som f-n. Kan det vara så även här?

Billiga skruvar kan rosta väldigt fort. Speciellt denna årstid när det är så fuktigt i luften .
Har fått det förklarat för mig att denna årstid är det viktigt att spackla och måla tätt inpå skivmontaget för att slippa detta bekymmer.
På dyrare skruv finns det olika klasser på hur många timmar som skruven klarar av vatten eller fukt innan den rostar.

Givetvis har vi och/eller målare spacklat och slipat före tapetsering.
Det har använts lite olika skruv i bygget men jag har kommit fram till vilken skruv det är som lämnat rostfläckar: https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/gipsskruv/gipsskruv-p24308#ReadMore
Det låter rimligt att vissa av skruvskallarna fått sig ett drag av slippappret. Men då borde väl detta hända betydligt oftare? Och även på någon annan vägg på hela övervåningen. Målaren har som sagt aldrig sett detta förut. Han har erbjudit sig att ringa byggmax för att de ska stå för de timmar det tar honom att plocks ner tapetvåderna och byta ut skruven (det handlar om 3-4 våder).
Jag tycker inte att det verkar rimligt att skruven skall vara så känslig.

Jag har Grabberskruvar som klarat sig många år utomhus utan att rosta. De blir bara grå.
Vet inte varför (jo, jag föredrar kvalitet före billigt), men även om det kostar någon krona extra undviker jag alltid de billigaste skruvarna (Byggmax, Biltema eller motsvarande).
Vore intressant att höra vad Byggmax svarar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.