Har en liten halvrötad kastanje "bräda" 😂 som jag ska göra ett "altare" av till en kompis och skulle behöva lite hjälp och tips på hur jag ska med ytfinishen. Han vill ha den ganska mörk och jag vet inte om jag får den tillräckligt mörk med olja. Sen är ju kastanj lite halvmjuk så ytan får gärna bli hårdare på något sätt.
Här är bild
Här är bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har inget svar på dina frågor, men jag tror att avsaknaden av svar beror på att de flesta jag har diskuterat frågan med anser att man väljer träslag efter behovet. Vill man ha ett hårt och mörkt träslag så väljer man ett sådant från början. Amerikanerna håller gärna på med att färga och porfylla och ha sig, så jag föreslår att du antingen kollar amerikanska fora, eller kollar någon amerikansk bok om ytbehandling av trä. Taunton press har välskrivna böcker i ämnet, bla "Finishing" av Jeff Jewitt (osäker på stavningen)
Klockrent svar det tackar jag dig. Jag är av din å andras åsikt vad gäller val av träslag. Anlednkngen till just detta avsteg är att jag fick en förfrågan om jag kunde fixa en riktigt grov och mörk bänk men sverige har ju tyvärr inga mångder av detta å när jag kikade vad vi hade för något så var denna biten det som passade bäst förutom mörkheten. Har du något annat svenskt träslag som blir rellativt mörkt av bara oljning?
Al mörknar snyggt, och kallas i staterna för "poor mans cherry" Trät får en varm mellanmörk rödbrun ton efter några år. Tyvärr är det en del knast i de brädor jag har sett, men det kan vara annorlunda hor virkeshandlaren. Jag har bara sett alster från bonnsågat material. Al är ganska mjukt.
Ek finns ju i den svenska floran, och det vet ju alla hur det ser ut.
Testa någon typ av bets på kanstanjen vetja! Med efterföljande oljning kan det kanske bli bra. Vissa träslag får s.k. "blotching" när man betsar pga att trät suger olika mycket på olika ställen. Det finns sätt att minimera den effekten med wash coats och allt möjligt. Allt detta finns beskrivet i Jewitts bok.
Ek finns ju i den svenska floran, och det vet ju alla hur det ser ut.
Testa någon typ av bets på kanstanjen vetja! Med efterföljande oljning kan det kanske bli bra. Vissa träslag får s.k. "blotching" när man betsar pga att trät suger olika mycket på olika ställen. Det finns sätt att minimera den effekten med wash coats och allt möjligt. Allt detta finns beskrivet i Jewitts bok.
Härligt. Tack för detta svar. Jag tror vi har både al alm lärk lönn ek å all annat möjligt svenskt trä. Egensågat virke. Sen gammalt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Radeeon
Finns det på bilderna till salu? Vart i vårt avlånga land?
MVH Niclas
Finns det på bilderna till salu? Vart i vårt avlånga land?
MVH Niclas
Klicka här för att svara