Hej!

Är igång och renoverar lite i vardagsrummet. Snart har jag fått ned all gammal tapet och ska börja bredspackla. Undrar vad som är att föredra gällande att måla eller tapetsera. Vilka för/nackdelar som finns.

För mig handlar det enbart om enfärgade väggar. Förmodligen antikvit. Så om jag väljer tapet så måste jag ändå måla gissar jag (eller finns det tapet i antikvit nyans?). Vad jag tänker gällande att måla direkt på bredspackla vägg är att det blir lite känsla av målad källare, men det kanske man kommer runt med någon väv? Eller så är de målade väggar jag sett gjorda med dålig finish.

tommib
Dålig finish. Det går utmärkt att måla på bredspacklade väggar, jag har gjort det i flera rum hemma och trots att jag på sin höjd är medelmåttig med spackeln så ser det bra ut (tycker jag). Köket som vår hantverkare gjorde ser i stort sett perfekt ut. Han jobbade med en spackel i varje hand...

Om du har samma krav på finish som en viss Anders här på forumet rekommenderar jag att du monterar upp gips. Renoveringstapet är meningslöst i mitt tycke, förutom på lättbetongvägg där det möjligen kan hindra att ytskiktet spricker när huset rör sig.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Ah, det är nog lättbetong skulle jag gissa. Hade en ganska grov spricka i väggen som gjorde att jag satsade på att dra ned allt istället för att försöka laga och måla ovanpå 5 lager tapet.. Vad gör jag isåfall? Den där tapeten verkar ju både dyr och ful..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.