Hej!

Jag tänkte höra om det är någon som kan tipsa mig om lämplig torktid för mina nymålade bokhyllor? Vi har byggt väggfasta hyllor där själva hyllplanen är limfog, och sen har jag målat dem med linoljefärg. Nu sitter jag och tittar på resultatet och är otålig och vill lasta in böckerna, men frågan är hur länge jag ska vänta för att inte riskera att det blir märken i färgen, har någon erfarenhet?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PS: dom har stått en vecka nu och färgen känns torr, men räcker det?

Snygga hyllor! Trevlig färg också. Helt rätt med linoljefärg till detta.

Vår erfarenhet är att det tar en del tid innan linoljefärg torkar så att man kan ställa saker på den utan att riskera att det klibbar fast. Färgen fortsätter ju att oxidera i allafall en månad. Samtidigt som den går från blank till matt.

Så vill du vara riktigt säker så väntar du ett par veckor till. Samtidigt brukar det inte vara någon större fara att börja använda det tidigare heller.

Har du fräst de profilerade vertikala listerna själv? Någon närbild tillhands kanske? Nyfiken :)

Snygga hyllor - verkligen! :thumbup:
Om ni målat "som man ska", d v s många tunna skikt, så bör det vara lugnt även om det fortsätter att oxidera ett tag till.

krillek skrev:
Snygga hyllor - verkligen! :thumbup:
Om ni målat "som man ska", d v s många tunna skikt, så bör det vara lugnt även om det fortsätter att oxidera ett tag till.
Är du riktigt säker på det? Det har ju bara gått ett år knappt sedan målningen... ;)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.