Jag håller på att måla om insidan av fönstren, som tidigare vara brunlaserade, typiskt 80-tal.
Fick rådet av färghandlaren att grundmåla två ggr med Flugger Interio Stop Primer och täckmåla med Easy Finish Råvit 40https://bhstatic.se/smilies/sad.gif

Saken är den att jag har förväxlat burkarna och har grundat med fel färg dvs täckfärgen. Hur gör jag nu. Kan jag måla grundfärg ovanpå täckfärgen och fortsätta i rätt ordning?

Ja, det går alldeles utmärkt. Behöver du ens grundfärg? Jag har liknande fönster som jag målade vita med färdigstrykningfärg för nio år sedan. Färghandlaren tar väl höjd för att det ska blöda igenom?

• Gilla
redarn
  • Laddar…
T
Du riskerar att färgen inte fäster ordentligt så det är nog tyvärr bäst att skrapa bort den färg du har målat med och börja om.

Grundfärgen är ju tänkt att få bra fäste på underlaget och sen ge bra fäste åt täckfärgen och det får du inte med täckfärgen först.

Om det laseringen gått igenom så behöver du ju inte göra något alls och det behöver inte alls vara trärent för att grundfärgen ska fästa, det räcker att du slipar lätt med sandpapper.

Testarn skrev:
Du riskerar att färgen inte fäster ordentligt så det är nog tyvärr bäst att skrapa bort den färg du har målat med och börja om.

Grundfärgen är ju tänkt att få bra fäste på underlaget och sen ge bra fäste åt täckfärgen och det får du inte med täckfärgen först.
Nja, det är ju en primer färghandlaren sålt på TS, så tanken är att förhindra eventuellt genomslag vilket inte hänt med mina laserade fönster som jag målade vita med färdigfärg direkt utan att grunda eller slipa. Var nio år sedan och det är fortfarande lika bra.

Dito tidigare svar: du behöver inte göra om om det inte börjar blöda igenom. Vidhäftningen kanske inte är den bästa om du har skippat att tvätta och slipa, men då får du helt enkelt göra om det när det börjar flaga.

Jag skulle avvakta 2-3 dagar för att se att täckfärgen verkligen isolerar eventuell genomblödning - om inget syns så är det bara att köra på med en sväng till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.