Är det fortfarande möjligt att köpa oljetäcklasyr? Efter några år vill jag nu göra ytterligare en strykning av fasaden. Tycker det vore enklast att använda oljetäcklasyr igen eftersom det inte skulle behövas någon särskild grundmålning. Därmed räcker en strykning.

Har fasaden bara målats med en strykning tidigare? Jag föreslår att du tar fram en lupp och kollar så att det inte är en massa småsprickor i färgen, i så fall kan det mycket väl vara läge att grunda. Och, det ska alltid vara 2 strykningar.

De flesta täcklasyrer i handeln (sen typ 8 år) är oljebaserade, men vattenspädbara.

Fasaden är vid ett tillfälle tidigare, när den var ny, struken två gånger. Nu efter flera år vill jag måla om i samma kulör. För att minimera arbetet vill jag endast göra en strykning. Ingen grundning. Naturligtvis efter ordentlig fasadtvätt. Tänker att det är möjligt om jag använder samma färg. Kanske kan jag då använda de nya oljebaserade, men vattenspädbara, täcklasyrerna.

Redigerat:
Någon?

Du får såklart måla 1 strykning om du vill, men 1 strykning har bara hälften så lång livstid. Om du vill ha mindre arbete / säsong så föreslår jag istället att du börjar med att måla en sida av fasaden, och målar den 2 gånger. Då sprider du ut arbetet över fyra sommrar, och behöver bara lägga 1-2 dagars arbete var sommar.

Om den gamla färgen är riktigt gammal eller i dåligt skick så kommer du inte ifrån att du bör grundmåla. Observera "bör". Det är en avvägning mellan lite arbete på kortsikt eller mycket arbete som håller länge.

nemlan skrev:
Om den gamla färgen är riktigt gammal eller i dåligt skick så kommer du inteklig. ifrån att du bör grundmåla. Observera "bör". Det är en avvägning mellan lite arbete på kortsikt eller mycket arbete som håller länge.
Tack för synpunkter. När man tidigare målade med den gamla typen av oljetäcklasyr så grundmålade man inte. Två strykningar med lasyren var tillräcklig och gav bra resultat. Kanske tänker jag fel men då skulle man väl även nu kunna måla direkt med oljetäcklasyr utan grundmålning. En strykning nu och en andra efter några år. Eller är dagens oljetäcklasyr av annan kvalitet och behöver därför grundmålas?

Dagens täcklasyr appliceras på samma sätt, d.v.s. endast grundolja i botten. Grundfärgen blir aktuell senare, när färgskiktet har brutits ner. Men vi snackar alltså 10+ år eller relativt extremt slitage av exponering innan man når den punkten.

Kika med lupp - ser du inga sprickor så är det bara att måla som vanligt (utan grundning).

• Gilla
Fixartanten
  • Laddar…
Minns inte att det var obligatoriskt att först grundolja vid målning med oljetäcklasyr. Men jag kan minnas fel.
Dessbättre är ju grundolja lätt att applicera, sprutmålning skulle väl gå snabbt och enkelt?

Oavsett vad du minns, så är det rekommenderat idag. Läs på färgburken. Grundolja ska endast använda på nytt eller renskrapat trä, inte som ett substitut för grundfärg i det fall att sådan skulle behövas.

Spruta inte grundolja. Det är lätt att lägga på för mycket, och då filmtorkar oljan istället.

nemlan
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.