7 654 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Gulnar genom färgen
Håller på att sprutmåla spegeldörrar. Det blir väldigt bra, men, det gulnar genom färgen. Furu dörrar, tidigare lackade, årsmodell -79.
Har gjort enligt konstens regler.
Målartvättat
Slipat
målartvättat igen
grundat (vattenbaserad)
sprutat 2 lager (vattenbaserad) Använder Nordsjö Ready 40
Det lyser igenom gult, framförallt där vi slipat mycket tror jag. Vad ska jag göra nu???
Spruta ett lager till och hoppas att det inte går igenom det med?
schellacka och spruta säkert 3 lager till?
lägga ett lager spärrfärg? Sedan slutspruta igen?
Hade hoppats att bara ha ett lager färg kvar
Har gjort enligt konstens regler.
Målartvättat
Slipat
målartvättat igen
grundat (vattenbaserad)
sprutat 2 lager (vattenbaserad) Använder Nordsjö Ready 40
Det lyser igenom gult, framförallt där vi slipat mycket tror jag. Vad ska jag göra nu???
Spruta ett lager till och hoppas att det inte går igenom det med?
schellacka och spruta säkert 3 lager till?
lägga ett lager spärrfärg? Sedan slutspruta igen?
Hade hoppats att bara ha ett lager färg kvar
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Lackade fanerade 70 talsdörrar, först 2 lager vattenfärg med samma resultat som du, fick rekomendation om en vattengrund, la den 2 lager, såg nästan bra ut, drog på ett lager färg, då kom det tillbaka, målade 2 lager lösningsmedelsbaserad spärrfärg, och sen ett lager färg, då blev det bra.
Rollade spärrfärgen då jag huserade i garaget i källaren och inte ville spruta den där pga lukten, så slutresultatet blev inte riktigt som jag ville.
Kändes lite hopplöst när det gula gick igenom spärrfägen lite efter första första lagret, men det försvann efter andra.
Rollade spärrfärgen då jag huserade i garaget i källaren och inte ville spruta den där pga lukten, så slutresultatet blev inte riktigt som jag ville.
Kändes lite hopplöst när det gula gick igenom spärrfägen lite efter första första lagret, men det försvann efter andra.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Felet heter "vattenbaserad".
Jag har använt jotuns kvist och spärrgrund (epoxyharts) till både det ena och det andra och det har funkat finfint. Den är vattenbaserad med snabb torkning.
Bland annat när vår tidigare bärstensgula 70-talstrapp skulle bli vit. Målades om för typ 3 år sedan - inte den minsta genomblödning än.
Dock är det utmanande att få den att flyta ut till 100%. Blev tunna, tunna penseldrag hur jag än gjorde. Så om du sprutmålar för att få det 100% spegelblank så...
Sedan har det ju gått något år sen så jotun kanske fått til det bättre
Bland annat när vår tidigare bärstensgula 70-talstrapp skulle bli vit. Målades om för typ 3 år sedan - inte den minsta genomblödning än.
Dock är det utmanande att få den att flyta ut till 100%. Blev tunna, tunna penseldrag hur jag än gjorde. Så om du sprutmålar för att få det 100% spegelblank så...
Sedan har det ju gått något år sen så jotun kanske fått til det bättre
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden