Hej!
Jag behöver hjälp! Jag brukar inte snickra och måla och sånt. Men köpte en byrå på Second Hand härom dagen som jag försöker måla vit. Men det är liksom som om bruna ränder kryper igenom färgen!
Det var från början en brun träbyrå som var rätt liksom "glansig". Försökte läsa på hur man skulle gå tillväga med alla steg och så när man målar om möbler och hoppas jag gjorde rätt! (?) Sandpapprade den först och sen tog jag på målartvätt. Därefter rollade jag på ett ganska tunt lager med grundfärg och sen penslade jag ett rikligt lager med vattenbaserad lackfärg. Men när detta första lager började torka så upptäckte jag att bruna ränder kom fram! Jättefult!! Vad ska jag göra? Tänkte måla nästa lager idag men är orolig att ränderna kommer krypa igenom även när jag målar fler lager över...
En tanke. Ränder som liknar dessa kom faktiskt fram när jag slipade, ljusa ränder i det bruna, som om det blev hårdare slipat där. Kan det ha med saken att göra?
Postar bild. Ränderna syns tydligare i verkligheten än på bilden. Hoppas på snabb hjälp!
Jag behöver hjälp! Jag brukar inte snickra och måla och sånt. Men köpte en byrå på Second Hand härom dagen som jag försöker måla vit. Men det är liksom som om bruna ränder kryper igenom färgen!
Det var från början en brun träbyrå som var rätt liksom "glansig". Försökte läsa på hur man skulle gå tillväga med alla steg och så när man målar om möbler och hoppas jag gjorde rätt! (?) Sandpapprade den först och sen tog jag på målartvätt. Därefter rollade jag på ett ganska tunt lager med grundfärg och sen penslade jag ett rikligt lager med vattenbaserad lackfärg. Men när detta första lager började torka så upptäckte jag att bruna ränder kom fram! Jättefult!! Vad ska jag göra? Tänkte måla nästa lager idag men är orolig att ränderna kommer krypa igenom även när jag målar fler lager över...
En tanke. Ränder som liknar dessa kom faktiskt fram när jag slipade, ljusa ränder i det bruna, som om det blev hårdare slipat där. Kan det ha med saken att göra?
Postar bild. Ränderna syns tydligare i verkligheten än på bilden. Hoppas på snabb hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 645 inlägg
Trät har nog sugit mer där bara, dra på ett lager färg till.
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Kan vara kådrikt trä, dvs du behöver ha en spärrgrundfärg eller shellack. Kådan letar sig igenom all färg och missfärgar den. Jag skulle ha grundat med BIN spärr grund (syntetisk shellack)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 645 inlägg
Jag tror som sagt bara att det är där man slipat genom lacken och det blivit nära nog trärent, detta suger nu färg som gör att första strykningen inte täcker.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Måla hela ytan 2 gånger med spärr grund. Nu har du många lager redan. Så jag vet inte hur det kommer bli.
Beror på. I ditt tak har det funkat, och det kanske till och med var onödigt att använda spärrgrund, men generellt sett läggs spärrgrund i 2 lager. Det andra lagret ska isolera toppfärgen från det första lagret som låser tanninerna, eller vad som nu blöder igenom.Anna_H skrev:
Nej, det var inte onödigt i mitt tak. Målade taket i köket utan spärrgrund, de sade i butiken att det inte behövs på 20 år gammal furupanel. Fick måla 6 lager. Nu efter 8 år är det tydligt gulnat och gulare vid kvistarna. Sovrummet är målat först med spärrgrund, sedan ett lager färg som visade sig vara för blank, sedan ett laget mattare färg. Vardagsrummet är målat för 4 år sedan med ett alger spärrgrund och ett lager matt takfärg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden