Hej alla duktiga!
Jag står inför ett problem med att försöka måla om en vägg av denna typ som på bilden nedan. Det är en betongvägg till vänster som är ihopbyggd med en vägg till höger som ni ser är i annat material. Trä som har nåt gipsaktigt under. Det lossnar nu mycket av materialet när jag skrapar i utrymmet mellan väggarna. Hela väggen var vit målad tidigare. Min första tanke från början var att bredspackla hela skiten och sen måla. Nu vet jag dock inte hur jag ska planera arbetet. Har ni några tips och förslag? Tack! A.
Jag står inför ett problem med att försöka måla om en vägg av denna typ som på bilden nedan. Det är en betongvägg till vänster som är ihopbyggd med en vägg till höger som ni ser är i annat material. Trä som har nåt gipsaktigt under. Det lossnar nu mycket av materialet när jag skrapar i utrymmet mellan väggarna. Hela väggen var vit målad tidigare. Min första tanke från början var att bredspackla hela skiten och sen måla. Nu vet jag dock inte hur jag ska planera arbetet. Har ni några tips och förslag? Tack! A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag hade nog använt mig av ROT gips, sett till att en helskiva ligger över skarven som släpper material.
Jag tror, vet inte, men du kommer inte att få det bra med att enbart spackla, det kan spricka (mest troligt) det är ofta svårt att få olika material att hålla sams, det är alltid något som vill röra sig.
Alternativet är att du sätter en täckskiva av tex plyfa över, en tunn remsa, som målas i en annan nyans, då ser det planerat ut med den delningen.
Mvh P-A
Jag tror, vet inte, men du kommer inte att få det bra med att enbart spackla, det kan spricka (mest troligt) det är ofta svårt att få olika material att hålla sams, det är alltid något som vill röra sig.
Alternativet är att du sätter en täckskiva av tex plyfa över, en tunn remsa, som målas i en annan nyans, då ser det planerat ut med den delningen.
Mvh P-A
Om du gär täckremsor, se till att de går i samma/liknande nyanser som tapeten...
Kanske en bredare remsa med svart som bryter av och smala rensor en bit till höger och vänster om den svarta...
Bara att leka med färgerna som redan finns.
Kanske en bredare remsa med svart som bryter av och smala rensor en bit till höger och vänster om den svarta...
Bara att leka med färgerna som redan finns.
Tack för svar. Väggen ser nu ut på följande sätt när jag tagit ner mer av det som sitter löst. Vad är detta? Något typ av lager över betongen?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skulle tagit ner den putsen som är väldigt lös resten skulle få sitta. Dra på gipsputs så du fyller ut skadan sen limma gips på den del som är betong och skruva där det finns trä. Se till att inte få gipsskarv i närheten av den gamla skarven.
Att putsen blir tjockare ju längre till vänster man kommer. Beror det på att väggen inte är rak och att de tidigare har kompenserar med att lägga mer puts? Är det krångligt att lägga mer puts på samma sätt? Och vad tusan är puts? 
Klicka här för att svara