Hej
Håller på att fixa iordning ett gammalt furugolv. Någongång på 1800-talet har det varit målat men en hopplös färg. Det mesta försvann när golvet hyvlades av på 1950-talet men in mot kanterna är det fortfarande kvar. Jag har slipat, värmt med varmluftpistol och skrapat men ändå får jag inte bort allt. Blir en mörk kletig hinna kvar. Har ni några tips. Värst sitter det natuligtvis under elementet.

Har du testat nåt färgborttagningsmedel? Jag använde det med gott resultat på vår furutrapp efter att ha gått bet med både skrapor, slip och värmepistol (medlet tog både färgen och limmet från heltäckningsmattan jag slitit bort), dock var inte den färgen fullt så gammalt, så det kanske är möjligt att medlen inte fungerar i ditt fall?

Vad använde du för medel? Helt klart värt att testa.

Jag använde flüggers, men jag vet att åtminstone Beckers också har en. Kolla med färghandlaren, troligen har alla större märken egna borttagningsmedel.

Lägg upp en bild eller ett par där det dels syns hinnan du inte blir av med och dels om kan ta en bild du har mest "klet" var. Det var detaljbilder. Ta gärna en bild som visar hur bred "remsa" som du har problem med eller om det finns fläckvis.

Hur stora ytor gäller det?
- Är det bara kanter?
- Är det både längsledes i plankan eller är det samma problem där "ändträ" går in mot vägg?
- Har du prövat att skrapa "djupt" på något ställe så det går att veta om "färgen" eller dess "kemi" sugits in i träet och i så fall ser vet du kanske hur djupt?

Med några bilder kan du kanske få träffsäkert tips kring färg och lämplig metod. Jag kan inget om 1800-tals färg men lite om olika material och lösningsmedel.

Är det en "film" som du inte får loss med skrapa och varmluftspistol så är jag inte säker på att vanliga färgborttagningsmedel är lösningen. Med en bra skrapa varmluftspistol och en rejäl skopa envishet brukar man komma en bra bit på vägen.

Det skulle kunna vara "en tunn film" som adsorberats i ytan. Vissa ämnen är ett helsike att slipa. Det är svårt att beskriva men är det mjukt men envist material har jag ibland upplevt att "kletet" följer med nedåt när man slipar.

Jag har en sk lackfräs som jag med viss framgång använt när skrapor och slip inte fungerar. Får jag ser hur det ser ut samt tex avstånd mellan golv och vägg kan jag kanske avgöra om den typen löser ditt behov. De är inte våldsamt dyra om man köper på rätt sätt men jag tror de även finns hos många maskin hyr firmor för en billig peng per dygn och på det dygn hinner du mycket. Storleken är närmast som en mindre vinkelslip men med en helt annan mekanis, Kommer åt kanonbra. Nej, jag säljer inte sådana :)

Skulle den fungera så spar du mycket tid och slit. Man kan välja att ställa in den på ett från 0,05mm djup upp till 0,3mm. Fördelen förutom att den är oerhört effektiv är att den inte "kletar" eller "bränner" ytan/filmen som det lätt blir med slip och skrapa med värme ifall det sitter i ytan och inte ligger ovanpå.

Alternativt så har jag prövat diverse lösningsmedel så jag kanske kan tipsa om något att pröva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.