1 520 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Färg eller Lim, till vad?
Finns det någon här som är bekant med Casco Nobel 1805 , härdare 1802?
Har provmålat på järn, den ändrar färg från ljusgrön till olivgrön med tiden. Blir hård som tusan med halvblank yta.
Verkar bra att ha på golv, slitstark.
Har 10x1L, tänkte jag kunde använda lite till cementplattor.
Skulle det fungera?
Googlar jag finner jag https://www.google.com/patents/EP1038075A1?cl=en Men vad står det? lim kan jag se, men varför göra färgat lim?
Hittade en annan sida , https://www.google.se/search?q=casc...t=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=51UPWNhI7eTwB6KTkeAE
Är det nån plastmojja?
Har provmålat på järn, den ändrar färg från ljusgrön till olivgrön med tiden. Blir hård som tusan med halvblank yta.
Verkar bra att ha på golv, slitstark.
Har 10x1L, tänkte jag kunde använda lite till cementplattor.
Skulle det fungera?
Googlar jag finner jag https://www.google.com/patents/EP1038075A1?cl=en Men vad står det? lim kan jag se, men varför göra färgat lim?
Hittade en annan sida , https://www.google.se/search?q=casc...t=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=51UPWNhI7eTwB6KTkeAE
Är det nån plastmojja?
Redigerat av moderator:
Man gör färgat lim för att kunna avgöra vad kunderna har hittat på för tokigt. Om t.ex. en våtrumsmatta börjar släppa, så är det lättare att göra en snabb besiktning när rätt produkt har en avvikande färg.
CN Foss Than 1805 + härdare 1802 refereras mest till som lim för plexiglas, men om det "verkar bra för golv", och du har provmålat på järn så... vadfan, hur mycket skada kan 10 L ställa till med?
Jag skulle personligen skicka, vad som förefaller vara, rätt gamla komponenter till miljöstationen och köpa något nytt som är lämpligt för underlaget.
EDIT: för övrigt är 2K polyuretaner jäkligt slitstarka OCH bra att ha på golv som man kör med pansarvagn på, men det är nog bättre med en färg som är gjord för att flyta ut
CN Foss Than 1805 + härdare 1802 refereras mest till som lim för plexiglas, men om det "verkar bra för golv", och du har provmålat på järn så... vadfan, hur mycket skada kan 10 L ställa till med?
Jag skulle personligen skicka, vad som förefaller vara, rätt gamla komponenter till miljöstationen och köpa något nytt som är lämpligt för underlaget.
EDIT: för övrigt är 2K polyuretaner jäkligt slitstarka OCH bra att ha på golv som man kör med pansarvagn på, men det är nog bättre med en färg som är gjord för att flyta ut
Köpa å köpa, färg är dyrt. Sen ska det hålla också och jag tänkte måla egenhändigt gjorda plattor som ska ligga direkt på jord, tänkte det kunde passa med sånt klet ev.nemlan skrev:Man gör färgat lim för att kunna avgöra vad kunderna har hittat på för tokigt. Om t.ex. en våtrumsmatta börjar släppa, så är det lättare att göra en snabb besiktning när rätt produkt har en avvikande färg.
EDIT: för övrigt är 2K polyuretaner jäkligt slitstarka OCH bra att ha på golv som man kör med pansarvagn på, men det är nog bättre med en färg som är gjord för att flyta ut![]()
Blir kanske till att prova på nån gammal platta, dessvärre måste man blanda två burkas innehåll om det ska bli rätt och sen skynda innan det härdar. Lite synd göra av med en liter bara för att prova, visst kan jag höfta lite, men det känns inte säkert.
Sen de där cementfärgerna som finns att köpa, de håller inte, vi måste måla om trappan vartannat år. Känns för övrigt inte miljövänligt heller, måste vara bättre att färgen stannar där man stryker den.
Haha, jo färg på liggande betong / sten i markkontakt är ett dödfött koncept i mina ögon. Det som fungerar bäst är att spilla våtrumstäck av misstag. Det är omöjligt att få bort, men observera att du måste "måla" av misstag, annars funkar det inte. 
Klicka här för att svara