Jag har målat om i ett grovkök med vit grundfärg. Då jag inte har några särskilt höga krav på detta rum tycker jag att det ser fint ut som det är.

Vad jag förstår är skillnaden mellan grundfärg och "riktig väggfärg" glans. Så en grundfärg är helt matt, medans en riktig väggfärg är glansig(are).

Om man bortser från utseende, har glans någon annan funktion? Är den t.ex mer smutsavvisande? Lättare att torka av? Inte för att jag tänkte göra något som smutsar ner väggarna i detta rum, men man vill ju inte ha väggar som ser ut som skit efter ett år bara för jag bara använde grundfärg.

Är min oro befogad? :)

Som du själv misstänker så kommer det bli mycket svårare att hålla rent. Dessutom så är grundfärgen inte lika slitstark så det komner också bli skador som du slipper om du målar över med täckfärg.

nikasp
PLUS på SVT hade nyligen ett test av vita väggfärger där de, ovetenskapligt, testade fram de tre bästa färgerna med olika kriterier som täckning, hur den är att jobba med och även hur väl den går att göra ren från olika fläckar. http://www.svt.se/plus/plus-testar-inomhusfarg

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.