Hej. Jag och sambon håller på att måla om lägenheten men vi har efter ett antal provmålningar fortfarande inte riktigt fått till rätt nyans. Vi vill ha en väldigt ljus grå färg (snudd på vit). Den ska vara ljus men fortfarande ge en liten kontrast till det vita taket. När vi får upp våra tänkta färger som ser bra ut i färgaffären går dem dock mot det blå på våra väggar (inte uppskattat). Hur hittar vi rätt grå färg?

Vi har bland annat testat "fjäder", "Krita", 1500N, 1000N, 1000N fast halva receptet s0603-G80Y.

Några tips på hur man får till rätt grå nyans? Inte blått, gult eller annan färg.

Låter ju som att 1000N skulle vara för er, annars vill jag slå ett slag för Teknos 0500-N, betydligt mörkare än ex Alcro, Nordjsö etc, men inte för grå så det blir 1000-N utan kanske "0700-N" om man kan säga så, kanonsnygg och ni får en skarp men intr alltför markant brytning mot det vita taket.

Inomhusvy av vägghörn och dörrkarm med synligt datum och tid stämplat på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Ögat uppfattar färger relativt annat så vad har ni bredvid den nya färgen när ni prövar?
Man kan misstänka att det är något som ni uppfattar som vitt men egentligen är lite gulaktig.

Är det dagsljus eller vad för sorts belysning när ni prövar?

• Gilla
amandasagoo och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte bra på färger, men har lite erfarenhet.
Våra hus, boningshus, stall och garage är målade i två olika ljusgrå nyanser,
S1500-N på bostaden (det är Jotuns Morgondis), stall och garage i S2500-N.

Och beroende på ljusförhållanden kan det se helt olika ut:
I sol lite åt det varma hållet, med bara himmelsljus blåaktigt och vid molning väder ganska neutralt grått.

Så hur det ser ut hemma hos er, på era väggar, kan växla, och beror på dagsljus/konstljus och tid på dagen.

Hus målat i ljusgrå nyans S1500-N och uthus i S2500-N under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för era svar!
Vi har trägolv i lägenheten, vardagsrum och hall i mörkt trä och kök, sovrum och arbetsrum i gulare lackad.
Vi har börjat med en större bit i hallen som bara har indirekt solljus. Under dagen idag (rätt gråmulen dag) så har den upplevts rätt så bra och lagom grå. Nu under kvällen så börjar den se aningen blåare ut.
Vad tror ni om att blanda i mer gul pasta i färgen för att motverka det blåa?

BirgitS
Har ni LED-belysning som har lite lätt blått ljus, kallvitt?
I så fall kan ni pröva med varmvita lampor i stället.

Ser väggen blå ut jämfört med ett vanligt vitt A4-papper?

Det kan vara lite vanskligt att själv blanda i lite gult i färgen för er grå färg består antagligen av ett antal pigment som tillsammans ska upplevas som grå och det är svårt att veta precis vad som händer när man har i ett eller flera gula pigment. Det är säkrare att be en färgaffär blanda till rätt nyans. Men pröva kan ni ju alltid.

Klassisk antik-, äggskals- och stockholmsvit har ju lite gult i sig, ofta är det S 0502-Y, så det är ju väldigt lite gult.

LED-lampor från IKEA, enligt hemsidan ska de ge varmvitt ljus.
Nej står man nära och jämför så upplever jag den som grå, backar man bak och tittar på helheten blir den lite blå.
Ja jag tänkte ta det på färghandeln i så fall.
Stockholmsvit är vad vi har idag och den tycker jag känns lite nikotin-ofräsch. Särskilt i köket där vi har ett nytt vitt kök som får det gula i väggen att bli väldigt tydligt.

BirgitS
Har man mycket helt vitt som du har i köket så märker man det gula i stockholmsvitt därför att man ser skillnaden tydligt, färgupplevelse är relativ.

Utifrån vad du skriver tror jag att ingen besökare kommer att tro att ni har blåaktiga väggar i hallen om ni fortsätter att ha det som nu, inte heller att ni har gulaktiga väggar om ni målar om med en gnutta gult i färgen. I ett kök med helt vita skåpluckor är det i alla fall olämpligt att ha en svagt gul färg.

T
Som många har skrivit så uppfattar vi kulör relativt andra kulörer vilket gör det väldigt svårt att måla upp en bit av en vägg och få en uppfattning om hur den kommer att "se ut" när det är klart.

Dels påverkas man av golv, tak, belysning och även den befintliga kulören på väggen som man målar över. I värsta fall kan även den tidigare kulören(om man har en) slå igenom om man inte har målat flera lager av den nya kulören.

Dessutom, för att göra det hela lite krångligare, så är det lätt att man analyserar väldigt mycket på en kal vägg och sen när man målat så sätter man in möblerna, hänger upp tavlor, lägger mattor och får upp den där nya fina lampan och så ser det "inte alls" ut som när det var ett nymålat rum med bygglampor.

Ofta är det också så att vi uppfattar en neutral grå färg som lite blåaktig eftersom vi är så vana att ha en varmare ton(med lite drag av gult/grönt).

Det man kan vara rätt säker på är att ni kommer att "vänja er" vid den färg ni väljer så efter ett tag kommer ni troligen inte att gå omkring och känna att den är så blåaktig som ni upplever den idag.

Det ni skriver om att den ser bra ut på dagen, trots mulen himmel, och att den drar åt det kallare hållet på kvällen stämmer rätt bra med min erfarenhet. Ljuset blir blåare mot kvällen, indirekt eller inte, och då reflekteras det från väggen och gör att den ser blåtonad ut även om den är målad med en neutral grå. Det är mer påtagligt med en neutral grå än med andra kulörer men fenomenet är detsamma med andra kulörer.

Lycka till med ert färgval!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan man testa minska det blåa i blandningen annars? Upplevs den fortfrarande som grå då?
Någon som har testat att blanda enbart rent vitt och svart (umbra tror jag de kallar den i färghandeln)? Eller som har tankar kring det?

T
Umbra är ett ganska generellt begrepp för pigment så det är svårt att veta vad just din färghandlare har för definition på umbra.

Namnet kommer ursprungligen från italienskans terra d'Ombre (jord från Umbrien) och pigmentet är rödbrun eller lite gråbrun till nyansen.

Det finns en "grön umbra" och numera en "grå umbra" som kan motsvara det din färghandlare talar om. Den gröna umbran ger en dämpande effekt på nyanser och även ett varmt, gul-grön ton till slutnyansen.
Den "grå" umbran tror jag inte är ett jordpigment utan kan vara framtaget som ett mer neutralt grått pigment som fått namn efter umbra för att den ger snarlika effekter men inte gör nyansen gulare/grönare som den gröna umbran.

"Vanlig umbra" finns som obränd och bränd och de ger lite olika toner. Den brända umbran är rödare/brunare och den obrända gulare.

Ofta blandas lite grön umbra i vitt för att få den kulör som kallas "Stockholmsvit".

Testa 1002-y eller 2502-y osv. Blir en varmare grå som inte ser lila ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.