Hej,

Vi rev ner tunna skivor i taket och där under är ett trätak med fin patina, det är nå sorts planktak som är snedspikat med "not" in i varandra, helt omålat och ser riktigt tråkigt ut.

Vi funderar på att eventuellt strunta i att isolera innertaket 45mm och slå på gips, istället funderar vi att måla det gamla trätaket, är vi helt galna då?

Vi skulle i så fall vilja måla taket med vanlig matt takfärg. Har ni nåra tips på lämplig färg, samt om det måste behandlas först, exempelvis med kvistlack, för just nu är det gott om kvist.

Vi tänkte också slipa av taket med långhalsslip, vi har testat lite och trät ser ljust och fint ut då.

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
Tack!

Jag har en jätteknepig fråga

Isoleringsleverantör vill egentligen att vi ska sätta någon form av ångbroms i taket. Kan man måla med någon färg som är tätare än normalt, inte helt tät, utan "bromsande" effekt. Och att på så sätt kunna behålla taket, och samtligt få taket lite tätare. I mellanrummen kanske man kan trycka i så mycket färg som det bara går, för täthetens skull.

Ja och nej.
Om du målar med oljefärg så är den tämligen tät och agerar utmärkt ångbroms, men det fungerar bara på hela "skivväggar", dock inte på spontat eftersom det är springor överallt där ev fukt ändå smiter ut oförhindrat.
Inte heller är det någon bra idé att måla/fylla springorna med färg eftersom trä rör sig. Det blir nya springor som ser fulare ut, och i värsta fall om not och spont limmas ihop ordentligt av färgen så kan brädorna spricka mitt i istället.

Kvistarna bör shellackeras för att slippa genomslag om några år. Det finns nyare färger som sägs ha motsvarande egenskaper. Dem har jag dock ingen erfarenhet av.

Ett trätak bör grundas med oljefärg. Sedan kan man använda plastfärg (modern vägg-/takfärg). Om man bara kör med plastfärg så finns en risk att den släpper. Den sitter helt enkelt inte så bra fast. Framförallt brukar det bli besvärligt när man ska måla om. Vi har tyvärr missat att grunda på ett ställe, och vid ommålning där så lossade bitar av färgen och satte sig på rollern. Ju mer man då försökte bättra ställen där färgen släppt desto mer färg släppte... För vår del är detta i ett ekonomiutrymme där finishen inte är kritisk, men i bostadsrum hade jag inte velat ha det så.

Tack för svar!

Man kanske skulle kunna sätta akrylfog i springorna, inte fylla helt men lite. Det borde vara bättre än ingenting alls väl? Och om man orkar så kanske man efter bästa förmåga kan göra samma sak uppe på vinden, för jag ska ändå fixa där uppe.

Angående ångbromseffekt i färgval och eventuell tätning av springor och kvisthål. Jag tänker lite som så att det inte behöver vara perfekt, men om det är betydligt bättre än ingenting alls så är det värt att fundera på.

Nej! Aldrig fogmassa i brädspringor! De måste kunna röra på sig.

Är det bara brädtaket, så du kommer åt det både nerifrån och uppifrån?
I så fall bör du lägga ångbroms (papp/duk/skivor) ovanpå brädorna. Det fungerar även som vind-/dragspärr, samt förhindrar att bås (smuts, damm, spånor och isolering) ramlar ner mellan springorna.

Aha, tack.

Ja det är faktiskt så att jag kommer åt brädtaket ovanifrån eftersom jag ska lägga på nytt isoleringsmaterial, just nu ligger det förfärlig slaggsten och det fick jag klassat som hälsovådligt, och det har sjunkit ihop och luktar illa.

Jag har kollat på denna ångbroms: http://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbroms

Angående kvistlack, man vill ju gärna göra riktigt. Vad för sorts kvistlack-produkt ska man då använda. Jag har sett dessa produkter:

https://www.bauhaus.se/jotun-kvist-och-sparrgrund.html

https://www.bauhaus.se/kvistlack-0-5l.html

Antar man kan kvistlacka, slipa försiktigt, kvistlacka en 2:a gång?

Herdinsfärgen innehåller kvistlack så man behöver inte kvistlacka före. På mitt gamla tak från 57 så har kvistarna torkat så mycket att det inte blödit ett skvatt på de 4½ år det gått sen jag målade det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.