Ett bra tips till dig är att använda dig av en multimaster och mattborttagarverktyget. Jag fick av tapeten på hela ovanvåningen med hjälp av denna. På det viset så är det bara till att dra loss hela sjok efter att du kört några vändor över väggarna.

Hej igen. Idag tog jag tag i hallen igen och gick lös med ångmaskinen från JULA. Fick bort sista lagrat tapet från gipsskivorna. :-) Det sista lagret satt hårdare och släppte inte riktigt med tapetborttagningsmedlet.

Så köp en ångmaskin på JULA.

Fick en blåsa på fingret av ångan. :-(

Ångmaskin på gipsväggar.. funkar det?

Jag har tagit bort hundratals m2 från gips utan problem.

Stefan N skrev:
Jag har tagit bort hundratals m2 från gips utan problem.

När man ångar bort tapeten krävs det mycket underarbete sedan, spackling slipning etc eller får man bort hela i ett stycke?

Det blir en del arbete men det blir det ju hur du än gör. Man får bara bort tapeten i remsor men gipsen tar inte stryk av ångan om man gör rätt och inte kör för länge.

Kan man inte bara riva loss det som går och sen brespackla över hela skiten?

Det blev fina väggar. Fick slipa efteråt för ytan var skrovlig av tapetlim. Och sen fick jag spackla där jag hade råkat rycka loss lite av skiktet på gipsskivan.

Du ska bara ta bort tapet de ställe som är lossnat. Du ska absåtul inte ta bort tapet från gips skiva som sitter bra, då följer gipsskivas papp också och vilket kommer att minska grep på skruvar! Använd inte fukt maskin det blir värre, då gips väggen blir fuktig!
Bästa är lägga en gips skiva på eller spärra tapet med speciell grund ,, tip praimer,,
Sigma har bästa grund faktiskt. Sen bredspackla och måla eller tapetsera igen!
Lycka till

Gips låter rätt besvärlig om man inte vil tapetsera över befintlig tapet.

Bara ta det lungt, det är inga problem om man gör rätt.

Såhär 6 år senare borde de hunnit klart.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.