Färg, Måla & Tapetsera
Martin321: Jaha, ja då är det ju bara köra, sätt remsorna i vanligt skivspackel, eller vävlim/våtrumslim. Beroende på vilken våtrumsgrund du har kan du möjligtvis även limma med den.
BirgitS: För att ta reda på om det är limfärg och hur man tvättar bort det med tapetklister: https://www.gysinge.com/article/1091/gammal-limfärg Se även https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-pa-limfaerg.17119/
Snailman: Jag har köpt en burk med rustas takfärg, så kommer testa denna, beckers har ju även en dyrare sort, och så har även Byggmax. Såg att jag hade typ en och en halv 10 liters kvar med alpina takfärg, men räknar med att fortsätta med den i garagetaken.
Bomull: Hej! Tack för tipset. Ska kika på det! Det har som sagt suttit tapeter tidigare så det är tapet-grovt. Jag vill helst ha det så slätt som möjligt men min erfarenhet av sånt här är ganska liten så jag vill ha så lättjobbade material som möjligt. Tycker att det är svårt att hitta information om produkter på tillverkaren. Vanligt medium spackel från beckers t.ex. lämpar sig för
BirgitS: Alla de stora tillverkarna har färg av olika typer, en del är billiga men odryga och en del är proffsfärger.
martin43: Gissa hur det slutade? Målade hela väggen, efter att ha gjort två nyansprover för att hitta så lika som möjligt.
blackdiamond: Fick en fläck i taket och försökte torka bort med fuktad trasa. Fläcken försvann men det gjorde även strukturen i taket, se bild. Det är en liten yta men syns väldigt tydligt från vissa vinklar. Har någon förslag på hur jag kan återställa det? Tack!
hempularen: Borde inte vara ngt. problem är ytan torr så är det ok. Hade det varit första strykningen så skulle man ju kunnat vara orolig att träet sugit upp vatten. Och så skall det helst inte regna innan torktiden. Det som framförallt är ett problem om det regnar när färgen inte hunnit torka helt, är att ytan kan bli matt.
intelligence: Så jag håller på att försöka skrapa ned vad jag tror är alkydfärg från innertaket. Färgen i taket har spruckit på en hel del ställen så det måste målas nytt. Det yttersta lagret påverkas inte alls utav vatten och kritar inte av eller så. Visst borde det vara alkyd då? Under alkyden är det iallafall något kritaktigt, fingret blir vitt när man drar över. På vissa ställen är
qvintus4: Tar upp den här tråden , någon som provat deras röda slamfärger berätta vad ni tycker
Fredrikfin: Lyckades komma ner till 130k så kör på det. Stort tack för era tips! Mvh F
sinuslinus: Du kan ju lämna tvättvattnet som färgavfall också.
pools: Väcker en gammal tråd. Jag har hört John Heisz hela tiden använda "vattenbaserad polyuretan" och tidigare i tråden rekomderas ZAR Aqua. Men den kostar 362:-/liter. Är det någon som känner till en billigare likvärdig lack. Hur är det med Julas klarlack t.ex? Kostar bara 100:-/liter. Det är naturligtvis inte samma typ av lack men ändå.
Stadsfiskalen: Men vad är det för svar ni ger TS? Ska det vara så svårt att ge ett enkelt tips. Måla med en svart utomhusakrylat. Finns i 1 liters burkar och du kommer långt med 1 liter. Jag målade alla stuprör plus sådana här orange anslutningsrör nyligen utan problem. Det ser ut som nytt 2 år senare. Köp ingen skitfärg på Biltema utan vänd dig till Nordsjö, Colorama eller liknande.
Stadsfiskalen: Är det någon man kan göra eller rekommenderas det ej?
Jocke Best: Christian223 bryr sig inte så mycket eftersom han bara skriver om tapeter från ett visst märke :) Underligt nog registrerad i går. Christopher låter mer troligt
Christian223: Jag är verkligen inget proffs jag beställde nyss en fototapet det blev en Non woven tapet. Non woven har tydligen bättre kvalité..
BirgitS: Bild 1. En rörmokare kan frysa vattnet i rören en kort stund medan han tar bort lämplig rörbit och sätter dit en plugg på rörändarna eller bygel mellan rören. Något du måste blanda in hyresvärd resp. BRF-styrelsen för. Bild 2 och 3. Det ser ut som att det normalt är betongväggar uppbyggda av moduler och att det ovanför dörr/fönster inte är betong utan man har fyllt upp med
Christian223: [citat] Tack BirgitS! Jag är inte heller proffs då kan det ju vara bra med en Non woven tapet. Det blir nog den här den är helt underbar! https://perfectwall.se/fototapeter/natur/bjorkskog Ha en super trevlig kväll. :)
Ahlin: Hej Forumet, Jag har precis målat en putsad husgrund (mörkt brunröd puts) med en mellangrå silikatfärg. Men när färgen torkat är den väldigt flammig. Jag har försökt att lägga på ett till lager ifall det var så att det först lagret inte riktigt täckte, men med samma resultat :confused: Varför blir det så??? Någon som har någon idé? Grunden förbehandlades med 'silikatbinder'
Anonymiserad 138578: Det är nog rimligt, jag målade mitt hus själv och det tog en jäkla tid.
charlotte_13: Vi har en gång i tiden fått färg blandad med kod S5020-R90B +10HT. Någon som vet vad +10HT står för? Fått frågan av vår fönsterleverantör som ska måla i denna nyans..
mexitegel: Tryckimpregnerat brukar inte gå så bra att behandla förrän det är minst ett år gammalt. Med tiden kommer du inte se någon skillnad. Om du behandlar är nog risken stor att du alltid kommer se en viss skillnad. Annars brukar stalltipset vara järnvitrol för att snabbare få ett gråare utseende. Dock kan resultatet variera så det är ett osäkert kort. Något mer skydd än
buspojken: Ja kör samma på mitt hus, varit nöjd, både med pris och kvalitet
Snabelhund: Hej, jag har väggar med en spaltad tapet (papersbaksidan sitter kvar) som jag bredspacklat upp skarvarna på och slipat. Planen är att väggen ska kläs med tapet av non-woven typ. Har en del våtrums/renoveringstapetlim kvar från ett tidigare projekt och tänkte höra om det går att förlimma/prima väggarna med denna? Tänker att det ytterligare borde öka den gamla tapetbaksidans
blacksabbath: Jag ett problem med tapeten i mitt vardagsrum som jag håller på och målar över (med risk för att uppfattas som nitisk). Jag har gjort en vägg och den blev bra, man kan se spacklingen över skarvarna om man lyser snett från sidan med en ljuskälla men det är inget problem då soljuset träffar direkt på i 90 grader. Men det tog 1-2 arbetsdagar att bara fixa med skarvarna och slipa ned dem
BirgitS: Om det gäller gran eller furu så kan du läsa vad Jotun skriver: http://www.jotun.com/se/se/b2c/how-to/exterior/stain-outdoor-furniture.aspx?home=tcm%3a28-1159-64&area=tcm%3a28-5288-64&surface=tcm%3a28-2974 Vi i villa har ett avsnitt om behandling av nytt trä här: http://www.viivilla.se/tradgard/mobler/ta-hand-om-dina-utemobler/