BirgitS
BirgitS: En liknande aktuell tråd: https://www.byggahus.se/forum/golv/295756-skara-heltackningsmatta-i-trappa-ar-det-gymmet-som-behovs.html
2 svar · 12,7k läst
·
S
Stefan1972: för att det är en sådan man ska ha till lackfärg.
5 svar · 6,6k läst
Janus82
Janus82: Jag brukar alltid förlimma med en blandning av vatten och tapetlim 50/50. Spacklade ytor suger så mycket lim att det kan bli svårt att få upp tapeten annars. Som några säger så ska väggfärg fungera lika bra men tapetlim+vatten är billigare och det är lättare att tvätta bort eventuellt spill.
4 svar · 4,7k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Tack för tipsen! Jag inser nu att tapeten i sig inte har struktur, utan att det är en gammal slät tapet målad med strukturfärg! Jag ska alltså hitta en "struktur-färg", tack, nu vet jag vad jag ska leta efter!
3 svar · 11,0k läst
·
R
Ragganof: [citat] Nejdå, det finns. Annars vore möjligheten att blanda den ganska onödig. Finns även 0300-N
7 svar · 8,4k läst
Martin321
Martin321: Målardyna låter inte optimalt, ska du "dutta" dynan över väggen?
4 svar · 1,7k läst
Y
Yrrol: Målade med Alcros grundfärg och sedan några svep av dess obrutna röda färg för säg 5år sedan. Kulören börjar få en förändring mot rosalila ton, framförallt på södersidan men även dom andra. När jag målade huset så kunde det bli skillnad redan då när jag växlade färgburk, vilket jag tolkade som att det kunde bero på att jag vissa stunder målade på fuktig kväll.
0 svar · 1,1k läst
Raskus
Raskus: Går det spruta på järnvitriol med dessa typer av sprutor?
355 svar · 237,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: En mjuk slipkloss kan ju funka. [bild] Annars ta en bit rundträ och löst slippapper.
1 svar · 1,5k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Själv är jag glad åt min trätex då den får ner eko i rummen på ett bra sett och att hänga upp mindre grejer går utmärkt med en knappnål. Jobbigt vid om tapetsering dock. Skarvarna målas med en tät färg innan spackling så trätexen inte suger extra fukt och sväller vis tapetsering. Mot murstock kommer det vara svårt att slippa sprickor även om du sätter gips då du säkert har
6 svar · 4,5k läst
·
K
KycklingMos: Tack för alla svar. Jag gissar att anledningen att vi har både fiber- och comhem är att många äldre nog använder comhem för tv-mottagning, men jag vet inte. Det som stör mig är i alla fall kabelkanalen som går genom både hall och vardagsrum. Jag tänker att jag nog får anlita någon för att ta bort kabeln. Tänker att man kanske kan låta den gå in i bostaden i hallen, men sätta
11 svar · 4,9k läst
H
Henand22: Hej Skulle behöva lite tips och idéer på hur jag på bästa sätt sköter underhållet av de blottade träkonstruktionerna på mitt tak. Vi köpte huset för 1.5 år sedan och på att göra listan denna sommar står underhåll av taket. Dock är jag lite osäker på hur jag skall gå till väga. Som man ser på bilderna så ser ser det lite olika ut på de olika sidorna men generellt så är
0 svar · 2,0k läst
·
F
Flukie: Som rubriken lyder, våren trall (altan med tak) är laserad någon gång typ år 2000 ish, i en fasligt ful brun kulör. Vi vill lägga på en gråsvart lasyr istället. Den gamla lasyr har börjat släppa på de få ställen solen når, i övrigt är den lite sliten men ändå fin. Förra sommaren när vi målade själva altanen så kom det en del målartvätt på trallen, och där släppte
0 svar · 3,8k läst
useless
useless: Går det inte att lossa rännorna och böja ut dom lite under tiden man målar? Annars får man väl helt enkelt maskera och måla så mycket man kommer åt.
1 svar · 4,9k läst
Stefan N
Stefan N: Möjligtvis med ånga, inte lätt att få det helt rent.
3 svar · 1,8k läst
M
Mikaela123: Tack för svaren!
3 svar · 8,1k läst
·
L
Lars48: Om det är bas färgen du har köpt då ska den vara kritt vitt och ingenting annat. Om den ser gult ut då är antingen färgen bruten, alltså den har gul eller annat i eller färgen under lyser igenom. Jag skulle satsat på att det första antagandet är sant. Vad är det du försöker göra ? Är det vitt du vill ha på väggarna ?
3 svar · 2,9k läst
M
meke: Jag vill tipsa alla linoljefärgsfantaster om ett sätt att slippa det skinn som kan bli i burkar med linoljefärg. Grejen är att få bort syret som finns i burken och jag har löst det genom att med en sk. Sodastream-apparat för kolsyrning av vatten leda in en slang i burken och fylla den med CO2 innan locket stängs igen. Jag har precis testat med en trelitersburk innehållande ett par
0 svar · 2,8k läst
P
Plura: Hej Här kommer en lite OT förklaring om hur vi gick tillväga som kanske kan hjälpa någon annan. Ja vi började med deras egna fäger, tog hem de minst färgade varianterna av gråa nyanser som gick mot blått (då huset tidigare hade en grå blå ton). Dessa tre målades (eller putsades, då det är genomfärgad puts vi egentligen pratar om) på befintlig gråblå fasad men var för
2 svar · 4,8k läst
Martin321
Martin321: Finns alltid en risk för blåsbildning, vill du vara någorlunda säker så på med en vända spärrfärg/oljefärg.
1 svar · 1,7k läst
P
powercell: Jag började måla mitt altanräcke med Beckers akrylat Max, men insåg att detta kanske inte är det bästa valet :eek: Jag ringde då till Beckers kundtjänst och de rekommenderar att jag skulle fortsätta måla de omålade delarna med Beckers Fönster och snickerifärg. Samtidigt sa dem att det troligtvis bara kommer bli problem med över och underliggaren där vatten blir stående. Jag har nu
0 svar · 2,7k läst
S
shomakie: Golvfärg för trä borde hålla ganska bra. Målat min arbetsbänk med den o den syns inga märken efter att man drar grejer över trät.
7 svar · 1,8k läst
E
eviljava: Det är klart att du kan. Personligen tycker jag att det blir bättre resultat om man tar bort det som inte skall målas, men lägger man ned lite tid på maskeringen går det nog bra... Men om du vill ta bort dem kan du ju borra bort träpluggarna som skyddar skruvarna (jag gissar att det är någon form av träplugg?). När du är klar sätter du dit nya pluggar (skruvlock),
1 svar · 1,1k läst
R
rsa: Den oberoende besiktningsmannen utlåtande blev: Entreprenaden godkännes. Fel för vilka Besiktningsman anser entreprenörer ansvariga. Allmänt: Undermålig spackling, slipning, målning i ett flertal utrymmen. Markanta ojämnheter. Lokalt synliga skruvskarvar. Jag ville att målaren skulle göra om alla tak. Några av dem skulle målas om och på resterande skulle underarbetet göras om +
26 svar · 11,7k läst
·
K
Kane: Akrylat skall bara användas på trä som inte målas runtom.
1 svar · 4,4k läst
H
hellohello: Väcker tråden igen. Hur gick det för TS? Kom man fram till vad som var felet? Silikonemulsion sägs ju vara en bättre färgtyp än styrenakrylat men man blir ju lite "rädd" när man ser sådana bilder. Har en rekommendation på Nordsjös siloxan-färg som är silikonemulsion. Jag tvekar dock lite om jag ska köra på styrenakrylat istället. Någon annan som har erfarenhet av silikonemulsion?
11 svar · 7,3k läst
·
M
Micro: Vet tyvärr inte hur Landoras färger är idag men jag målade friggeboden 2009 med Landoras oljefärg och den sitter fortfarande bra på väggarna och utan algbildningar.. Testa en mindre yta om du är osäker innan du målar ett stort parti.
3 svar · 2,5k läst
imported_Benno
imported_Benno: Linoljan härdar och bildar yta, dvs blir som linoljefärg. Ska inte vara problem att måla på. Annat om det vore paraffinolja eller någon annan som inte bildar yta.
5 svar · 6,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.