S
mexitegel skrev:
Jo, så tretex isolerar 7 ggr bättre men skivan är bara 15(?) mm tjock så det är nog inte så stor praktisk skillnad. Jag menar att ett hus byggt av enbart 13mm tretex är obetydligt varmare än ett byggt av 13mm gips.
inte känner man någon skillnad

Så nu ska jag eventuellt få hjälp av far min att kika på det här (i helgen redan).

Nu förstår jag att det är mest önskvärt att plocka ned tretex + tapet och börja om från början med gips på 13mm istället.
Jag kikade runt lite på forumet och såg att det här är ett väldigt dammigt och knepigt jobb.

Som sagt så är jag skeptisk till att byta till gips av anledningen att det inte isolerar lika bra som tretex, jag vet att skillnaden är försumbar (som ni skriver). Men det tar ändå emot när väggen ifråga är så kall. Tretexten verkar vara kring 10-15mm f ö.

Även om jag skulle ha ned allting och så skulle jag bara ha möjlighet att totalt bygga 25mm från betongväggen, annars måste el dras om, vilket gör alltihop mer komplicerat.

Som jag ser så har jag då ett par alternativ:
1. Låta allt vara kvar, sätta renoveringstapet och bredspackla + måla
2. Limma upp renoveringsgips över tapet och tretex, bredspackla och måla.
3. ?

Utav dessa två, vilken väg hade ni valt? Varför?

Om man väljer att limma renoveringsgips, borde man även skruva? Det är ju lite vanskligt eftersom det är betong under, men om man riskerar att alltihop lossnar så gör man ju det såklart, om man dessutom limmar på tapet och inte direkt på tretexen så kanske det är ett måste? Borde tapeten ned först? Vilken är bästa metoden för att få bort tapeten från tretexten isf?

intelligence skrev:
Så nu ska jag eventuellt få hjälp av far min att kika på det här (i helgen redan).

Nu förstår jag att det är mest önskvärt att plocka ned tretex + tapet och börja om från början med gips på 13mm istället.
Jag kikade runt lite på forumet och såg att det här är ett väldigt dammigt och knepigt jobb.

Som sagt så är jag skeptisk till att byta till gips av anledningen att det inte isolerar lika bra som tretex, jag vet att skillnaden är försumbar (som ni skriver). Men det tar ändå emot när väggen ifråga är så kall. Tretexten verkar vara kring 10-15mm f ö.

Även om jag skulle ha ned allting och så skulle jag bara ha möjlighet att totalt bygga 25mm från betongväggen, annars måste el dras om, vilket gör alltihop mer komplicerat.

Som jag ser så har jag då ett par alternativ:
1. Låta allt vara kvar, sätta renoveringstapet och bredspackla + måla
2. Limma upp renoveringsgips över tapet och tretex, bredspackla och måla.
3. ?

Utav dessa två, vilken väg hade ni valt? Varför?

Om man väljer att limma renoveringsgips, borde man även skruva? Det är ju lite vanskligt eftersom det är betong under, men om man riskerar att alltihop lossnar så gör man ju det såklart, om man dessutom limmar på tapet och inte direkt på tretexen så kanske det är ett måste? Borde tapeten ned först? Vilken är bästa metoden för att få bort tapeten från tretexten isf?
Nej, det är vare sig knepigt eller dammigt. Det är skönt att bli av med fuktsamlaren som luktar gammalt...alltså tretexen. Jag har renoverat bort det ut två hus och är supernöjd.

Sätt 20 mm frigolit, åldersbeständig byggplast följt av gips, så blir det varmt och utan fuktläkage till yttervägg.

Och ja, fixa elen i den väggen också. Det är troligen inte jordat.

Skruva upp gipset och kör med 13 mm skivor.

Det skulle jag absolut göra, om jag ägde mitt boende, men nu är det en hyresrätt som ska få ett ansiktslyft (och kanske 0.01c varmare rum på vintern)..

Aha. Och värden vill inte ta tag i det?

Cancerman_777 skrev:
Aha. Och värden vill inte ta tag i det?
Korrekt!

Problemet har ju egentligen uppstått eftersom jag vill måla om rummet, jag är alltså mest på jakt efter en lösning där jag får en vägg jag kan bredspackla och måla, om jag lyckas få det varmare är det ett plus men ingen nödvändighet.

S
intelligence skrev:
Korrekt!

Problemet har ju egentligen uppstått eftersom jag vill måla om rummet, jag är alltså mest på jakt efter en lösning där jag får en vägg jag kan bredspackla och måla, om jag lyckas få det varmare är det ett plus men ingen nödvändighet.
får du köpa allt matrial själv?

SBH skrev:
får du köpa allt matrial själv?
Yes, eller snarare, det skulle ta en evighet innan något skulle hända, jag har inget problem att lösa materialet..

S
intelligence skrev:
Yes, eller snarare, det skulle ta en evighet innan något skulle hända, jag har inget problem att lösa materialet..
sån hyresvärd lämnar man. du skall inte behöva lägga ner pengar på en fastighet du inte äger

SBH skrev:
sån hyresvärd lämnar man. du skall inte behöva lägga ner pengar på en fastighet du inte äger
Hehe, jag är glad att jag har någonstans att bo öht, boendesituationen i Stockholm är ju inte helt okomplicerad!
Men hur min hyresvärd är, hör ju inte till sakfrågan, jag försöker bara vara realist i min situation.

S
intelligence skrev:
Hehe, jag är glad att jag har någonstans att bo öht, boendesituationen i Stockholm är ju inte helt okomplicerad!
Men hur min hyresvärd är, hör ju inte till sakfrågan, jag försöker bara vara realist i min situation.
jaja tycker det är fel bara.
limma och skruva tunngips. (helst hade jag tagit vanlig gips)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.