Bygger nytt hus, nu dags för färgval invändigt.
Förutsättningarna:
Innerdörrar/fönster: ncs s0502-y
Golv: ekparkett
Köksluckorna: ncs s1002-y
Öppen planlösning

Tänker att listerna får vara samma nyans som dörrarna för att dessa inte ska se smutsiga ut.

Sedan till väggarna.
Eftersom det är öppen planlösning lutar det åt samma nyans i kök, vardagsrum och hall.
Vill ha ett ljust hem men inte bara vitt, varför jag funderar på ncs s1002-y på väggarna och s0502-y på listerna.

Nån som har så och kan visa bild eller bara åsikter?

Blanda olika nyanser som är i närheten av varandra uppfattar jag som rörigt,
En vit på taket
En vit på lister och dörrar
En vit på köket
En vit på väggen :/
Välj hellre en ljus nyans av någon färg, fortfarande ljus men en tydlig skillnad, grå, beige, halmgul etc. Jag hade nog valt en med mer färg än du länkade (gillar också ljusa rum)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Johannes Carlsson skrev:
Blanda olika nyanser som är i närheten av varandra uppfattar jag som rörigt,
En vit på taket
En vit på lister och dörrar
En vit på köket
En vit på väggen :/
Välj hellre en ljus nyans av någon färg, fortfarande ljus men en tydlig skillnad, grå, beige, halmgul etc. Jag hade nog valt en med mer färg än du länkade (gillar också ljusa rum)
Eller tapeter.

Vi har haft samma funderingar när vi renoverade ovanvåningen. Vi valde 0500-N på alla snickerier och 1500-N till väggarna. Funderade även på 1000-N på väggarna. Provmålade och det var också fint men jag tyckte det blev en smula för lite kontrast. Nu har ni brutit färgen med lite gult men funderingarna är desamma.

En bild på hur det blev till slut:

Renoverad ovanvåning med väggar i 1500-N och snickerier i 0500-N, ljusa trägolv och vit fotlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Bra kontrast där tycker jag :)

Var och köpte några provburkar, ska måla upp på kartong i helgen så får vi se. Kanske skulle ta med 1502-y också som ett förslag.
I färgaffären tyckte deltagare skulle ta "Nordsjövitt" på både lister och väggar, men jag vet inte. Då om något blir det ju olika nyanser av vitt överallt...
Ringde och pratade med målaren lite, han tyckte spontant 0502-y överallt istället.

Tapet är inte ett alternativ här (mer än i sovrum/kontor) känner att det blir lite mycket med samma tapet på nästan 100kvm boyta.

Ja håll dig till en vit kulör på allt vitt i alla fall. Och om du bryter den vita med gult så gör det på resten också, det blir inte så fint att blanda med neutrala skalan. Och provmåla mycket, och kolla hur det ser ut när solen slår in, när set regnar, när det är mörkt och upplyst med lampor etc. Man förbluffas av hur olika slutsatser man kan komma fram till beroende på ljusförhållande.

Finns ett undantag. Tak ska man tänka två gånger innan man bryter det vita. Där funkar oftast vit vit bäst.

Nej för 17 ;-) taket ska inte målas med bruten kulör

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
MagHam skrev:
Finns ett undantag. Tak ska man tänka två gånger innan man bryter det vita. Där funkar oftast vit vit bäst.
Helt rätt, tänkte inte på det när jag skrev "allt vitt". Färger ämnade speciellt för tak är väl ofta typ NCS-0300-N.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Funkar alldeles utmärkt att köra taket S 0502-Y om taklisterna har den färgen. Det blir än mer samspel med resten av det brutna och taknyansen syns inte över huvud taget. Mer brytning än så är dock dumt för då börjar det ta av ljuset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.