Jag har en gammal trappa i mitt gamla hus, som nu är trären efter att jag tagit bort linoleum som satt sen 60-talet. Den är vackert mjuksliten, och jag vill gärna behålla patinan.

Frågan är vad jag skall göra för ytbehandling? Trappan är ganska brant, och jag vill ogärna att den blir livsfarligt hal!

Alternativ jag funderat över är olja, lack, såpa, vax, men det finns säkert fler, och framförallt har jag ingen egentligen kunskap om vilket av ovanstående som passar i brant trappa. Tacksam för tips!

• Gilla
Barre12345
  • Laddar…
Olja, och sedan hålla den ren med såpa. Den blir inte hal, jag lovar.
Slår ett slag för Faxe. Jag har använt deras system i många år nu och är helt nöjd.

Förhoppningsvis finns det väl flera fabrikat nu som använder liknande system med Trärens. olja och såpa, kanske t o m billigare, för Faxe är i mitt tycke rätt dyra.

Tack för tips! Har du någon tanke om att enbart såpa den? Jag minns att vi gjorde det i sommartorpet för längesedan, alltså när jag var barn.

Fast olja låter ju bra också. Tänkte du dig att man skulle låta enbart såpa sköta underhållet sen? För golv brukar man väl annars säga att man skall bättra på en gång om året (men det tror jag få gör).

Är den i gott skick så kommer du ju långt med att bara skura den med såpa. Annars kan man olja och vartefter låta den övergå till skurad med såpa, då låter man helt enkelt bli att fylla på med mer olja vartefter den nöts bort.

Redigerat:
Sara,
oljan, är den då till för att göra ytan mindre känslig tills man börjar få upp lite av skurgolvsstruktur på den?
Skulle det kunna vara idé att göra likadant på nylagt trägolv och på gammalt men nyslipat f d undergolv?
(Jag har båda sorterna på gång och dessutom en trappa som jag ska till att slipa av.)

Farzan: ja, det är precis så vi har använt oljan, och det har fungerat jättebra.

morsan skrev:
Olja, och sedan hålla den ren med såpa. Den blir inte hal, jag lovar.
Slår ett slag för Faxe. Jag har använt deras system i många år nu och är helt nöjd.

Förhoppningsvis finns det väl flera fabrikat nu som använder liknande system med Trärens. olja och såpa, kanske t o m billigare, för Faxe är i mitt tycke rätt dyra.
Bara oljad eller såpad, blir inte trappen eller alla annan furu solblekt och gul efter ett tag ?

Vi gjorde så att trappan (använd utan något skydd i en himla massa år av 2 vuxna, 2 barn, div hundar och katter) skurades med Trärens och oljades in. Det blev jättebra! För den "dagliga" skötseln använde vi golvsåpan i vatten. På furupanelen i tvättstugan använde jag outspädd såpa i stället för olja (billigare :) )
När oljan slitits bort skurar man med Trärens igen (för att få bort oljan) och oljar på nytt eller såpar om man hellre vill det.

Det är det jag menar med FAXES system, skura, olja eller såpa, städa med utspädd såpa.

Trärens håller trät ljusare i alla fall, jag skurade inredningen i bastun en gång om året, såg ut som nytt.

Kolla i Färghandeln eller Golvbutiken vad de har för system, (jag vet att jag sett flera fabrikat, även lut och vax) och läs på hur de ska användas.

_felix_ skrev:
Bara oljad eller såpad, blir inte trappen eller alla annan furu solblekt och gul efter ett tag ?
Nej, såpan bleker ljust, på sikt. Dessutom vackrare än lut. Det gulnar ofta något först, men det bleks igen efterhand mot gråvita trätoner.

Jag undrar lite över såpa, vilken sort skall man ta? Det känns lite bakvänt att gå ner på ICA och köpa rengöringssåpa med gult eller grönt färgämne. Jag tänkte ev göra rent med såpa först, samt med en billig ångtvätt jag köpte på Biltema för 250 spänn. Sen får jag se om jag går vidare med Trärens, olja eller vad det slutar med.

Hur gör man när man såpar golv/trapp, är det bara att hälla på flödigt och skura runt och sen torka av överflödet? Skall man spä ut den? Vilken slags såpa, återigen?

Tack på förhand!

Sök på golvsåpa här i forumet. Googla på golvsåpa för att få fram olika fabrikat.

kamrate skrev:
Det känns lite bakvänt att gå ner på ICA och köpa rengöringssåpa med gult eller grönt färgämne.
Den gula innehåller inte färgämne, endast den gröna. Så välj den gula!

Där ser man! Jag dubbelkollade nu på Grummes hemsida och du har naturligtvis rätt. Jag visste sedan tidigare att den enda skillnaden mellan gul o grön är färgen, och att den gröna är färgad just grön. Däremot så trodde jag att den gula var färgad också, för att se till att den var jämn i kulören, men det verkar den alltså inte vara.

För den som är nyfiken - förr i tiden gjorde man såpa av tall som blev gul, eller av hampa som blev grön. Numera gör man inte av hampa så då blir allt gult. Gissar att de färgar grönt för att kunderna är vanedjur och vill ha samma gamla... Köper själv grön, men det är mest för att det brukar bara finnas grön i billighetsmärkenas sortiment!

Voj voj voj, nu blev det ännu svårare att bestämma sig... Olja eller såpa, det är frågan... Jag har ju inte direkt tålamod att vänta på någon fin yta, så på det viset är ju olja praktiskt...
Kommer förresten att tänka på när jag spillt lite flytande silikon som katten trampade i. Fy JÄSIKEN vad halt det var i hela huset. Helt livsfarligt och supersvårt att få bort. Det enda som funkade var mikrofibertrasor...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.