22 305 läst ·
21 svar
22k läst
21 svar
Renoveringstapetshjälp
Sida 1 av 2
Hej.
Åh vad jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa en fullständig nybörjare.
Vi (läs sambon) har börjat sätta upp renoveringstapeten väggfixaren i ett rum med målade väggar.
Det sitter nån form av tapet under. Inte en susning om vad det är, men den är målad och ja borde ju vara ok??
Använder våtrumslim och mycket (väldigt mycket) av det, nånting blir iaf fel. Det blir bubblor och den släpper och sambo blev förbannad och gav upp.
Jag vet inte vad jag ska göra, eller HUR jag ska göra.
Det kan iaf inte se ut så som det gör.
Jag har ALDRIG satt upp ens den minsta lilla biten tapet, så jag behöver väldigt klara tydliga direktiv på vad jag ska göra.
Ska limmet spädas något innan man målar det på väggen?
Hur gör man vid kontakter osv..
Ja ni hör ju själva :blushing: Men jag vill göra detta - ringa hantverkare gör vi när katastrofen är ett faktum, men än är vi inte där
Frågorna är många - hjälp
Åh vad jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa en fullständig nybörjare.
Vi (läs sambon) har börjat sätta upp renoveringstapeten väggfixaren i ett rum med målade väggar.
Det sitter nån form av tapet under. Inte en susning om vad det är, men den är målad och ja borde ju vara ok??
Använder våtrumslim och mycket (väldigt mycket) av det, nånting blir iaf fel. Det blir bubblor och den släpper och sambo blev förbannad och gav upp.
Jag vet inte vad jag ska göra, eller HUR jag ska göra.
Det kan iaf inte se ut så som det gör.
Jag har ALDRIG satt upp ens den minsta lilla biten tapet, så jag behöver väldigt klara tydliga direktiv på vad jag ska göra.
Ska limmet spädas något innan man målar det på väggen?
Hur gör man vid kontakter osv..
Ja ni hör ju själva :blushing: Men jag vill göra detta - ringa hantverkare gör vi när katastrofen är ett faktum, men än är vi inte där
Frågorna är många - hjälp
Låter konstigt, kan bero på att väggen väldigt blank kanske? Rullar ni mycke lim på väggen bör den sitta i vilket fall som helst. Förusätter att ni använder ett tapetverktyg för att släta ut luften under den.
Vid kontakter ( som ni skruvat bort ) gör ni bara ett hål i den när det kommer dit så ni vet var det är.
Vilken tillverkare är det? Duro? Konkret? Eco?
Om den är för blank så kan den i värsta fall rugga med sandpapper 60-80 lite lätt
Vid kontakter ( som ni skruvat bort ) gör ni bara ett hål i den när det kommer dit så ni vet var det är.
Vilken tillverkare är det? Duro? Konkret? Eco?
Om den är för blank så kan den i värsta fall rugga med sandpapper 60-80 lite lätt
Ok, dom flesta som har haft problem så har det varit för lite lim, även om dom tyckt att dom haft jäääätte mycke.
Om väggen suger in lim så bör den förlimmas. Vilket inte borde vara ett problem.
Ni använder väl en rulle med långt "hår"?
Prova med mer lim, alt förlimma en våd och se om det bli nån skillnad
Förrästen så kan det vara tapeten under som släpper så det blir blåsor som inte hår att ta bort med tapetverktyget , dom suger i regel tillbaka när det har torkat ca 1 dygn
Om väggen suger in lim så bör den förlimmas. Vilket inte borde vara ett problem.
Ni använder väl en rulle med långt "hår"?
Prova med mer lim, alt förlimma en våd och se om det bli nån skillnad
Förrästen så kan det vara tapeten under som släpper så det blir blåsor som inte hår att ta bort med tapetverktyget , dom suger i regel tillbaka när det har torkat ca 1 dygn
Jo vi använder en rulle med långt hår - problemet är att den vill inte "rulla" så bra. Därav funderar jag på om man kan späda ut det lite, så det blir mer lättarbetat.
Nån sa att vi skulle ha en rulle med kortare hår.
Btw: det är en målad strukturtapet under
Nån sa att vi skulle ha en rulle med kortare hår.
Btw: det är en målad strukturtapet under
Vi har målad struktur och målad väv lite överallt i huset som vi renoverar, och när jag nämnde renoveringstapet för målarna så skakade de på huvudet och sa att det blir inte bra. De rekommenderade att ta bort ev blåsor i väven/strukturen och sen bredspackla över. Grannen körde renoveringsgips för att slippa fundera överhuvudtaget. Men man tycker ju att renoveringstapet borde fungera eftersom de ändå säljer en del av den.
Hoppas det löser sig! Lycka till!
Hoppas det löser sig! Lycka till!
Menar du att ni sätter upp renoveringstapeten på en gammal tapet? I så fall är det inte så konstigt om det bubblar och släpper. Det är nog de gamla tapeterna som bubblar sig tror jag. Vi har alltid tagit bort alla gamla tapeter innan vi kör på nytt och då använt renoveringstapet för att jämna ut ytan.
Ingen målare vill att denanvänds, jasså strukturtapet. Råkar det vara en sån tapet som det går att riva av övre skicktet på?
Av alla renoveringstapeter ja har sett så finns det ingen som fungerar riktigt bra på struktur med få "toppar" .
Det du kan göra om du inte får till det är att du , bredspacklar väggarna före med ett grovt spackel som fyller bra, inte spec, nogrann behöver du vara,
Rullar den inte?? Håller ni på med tråg så sluta genast med det och doppa hela rullen i burken. Visst kan du prova späda ut den men tänk på att den blir svagare.
Renoveringstapeter fungerar bra på väv och relativt släta ytor.
Annars hade inte jag rekomenderat den
Av alla renoveringstapeter ja har sett så finns det ingen som fungerar riktigt bra på struktur med få "toppar" .
Det du kan göra om du inte får till det är att du , bredspacklar väggarna före med ett grovt spackel som fyller bra, inte spec, nogrann behöver du vara,
Rullar den inte?? Håller ni på med tråg så sluta genast med det och doppa hela rullen i burken. Visst kan du prova späda ut den men tänk på att den blir svagare.
Renoveringstapeter fungerar bra på väv och relativt släta ytor.
Annars hade inte jag rekomenderat den
Lottagro: Målare är proffs och de får ju allt att se så himla smidigt ut - när de bredspacklar blir ytan perfekt. Nu tänkte vi göra det själva och då tog vi renoveringstapet - eftersom vi trodde att det va ett alternativ till bredspackling (och det är ju så det är tänkt med)
Renoveringsgips? Får nog ta en google på det
Bifuel: Ja det menar jag att vi gör - vi läste väl oss till att det skulle gå bra påå nån bruksanvisning ;-)
essends: Tack så jättemycket för dina hjälpsamma svar. Nej den rollade inte - nått fel va det ju. Ok då ska vi testa det.
Eftersom strukturtapeten är målad en gång så tycker ju jag att den är relativt slät ändå.. Slät med struktur.
Renoveringsgips? Får nog ta en google på det
Bifuel: Ja det menar jag att vi gör - vi läste väl oss till att det skulle gå bra påå nån bruksanvisning ;-)
essends: Tack så jättemycket för dina hjälpsamma svar. Nej den rollade inte - nått fel va det ju. Ok då ska vi testa det.
Eftersom strukturtapeten är målad en gång så tycker ju jag att den är relativt slät ändå.. Slät med struktur.
Några enkla tips på vägen,
1, Förbered, mät upp och klipp/skär till ett par våder och lägg till några cm i längd (tänk på att inget är rakt)
se till att ha rätt verktyg,
VASS kniv med många extra blad byt blad ofta
Tapetborste i stil med http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Tapetborste/
Kantroller i stil med http://www.spangajarn.se/farg_tapet/tapeter/tillbehor/stiwex_kantroller_9300
Tygtrasa att torka av lim från alla verktyg, vägg/tak/golv och inte minst er själva med
Roller eller i mitt tycke en regäl pensel att smeta ut lim med http://www.flugger.se/Faerg/Xsale_lud/Lut_och_limpensel_1600(1600).aspx
2, undvik hörn
Försök inte att "gå runt" hörn med återställare, det är bättre att mötas i mitten och lösa ev skarv med latexfog och färg.
3, lim - massor med lim. Rolla/pensla ut det hyffsat jämt över väggen, var noga vid golv, tak.
Limma en tapetbredd i taget
Vävlim brukar funka bäst då den är lite segare/tjockare än tapetklister.
4, släng upp en våd
en person uppe vid taket och en nere vid golvet, passa in mot ett hörn eller annan lämplig kant
troligen är huset så pass snett att det behöver skäras både uppe och nere.
ta borsten och borsta fast återställaren med, börja i ett hörn och jobba diagonalt
ta kantrollern och rolla hårt mot tak och golv - det gör ett veck i pappen som är perfekt att skära i.
borsta lite mer uppe å nere för, den har troligen lossat lite när ni höll på å fipplade med att skära.
kantrolla runt hela, inte så hårt bara så den sitter, eller kanske lite hårt...
nästa våd - bara repetera
var noga med kanten mot förra våden, den måste ligga exakt kant-i-kant för att skarven ska bli osynlig.
vid eluttag så tar ni bort skyddsramen och sätter lite maskeringstejp på själva kontakten så slippar men lite rengöringsjobb
det är såklart säkrast bäst att rycka säkringen, vävlim leder ström ganska bra och det är lite otrevligt med 220v i fingrarna
sen får en person skära lite lagom runt elkontakten under tiden som den andra borstar fast tapeten
Titta inte på resultatet mer idag, sov istället!
det kan bli lite bubblor och tapetsläpp här och var, det löser sig.
Dag2
Kolla hur mycket av alla bubblor och släpp som självläkt under natten
är det några kanter som inte sitter så ta en liten pensel med lim och stick in under kanten, rolla med kantrollern
är det bubblor som syns så går det att ta ett nytt blad till kniven, skära upp dem i mitten och pensla lim inne i bubblan
och sedan använda kantrollern igen. detta är riktig nödlösning troligen syns inte ev bubblor efter målning.
Gå lös med latexfog i alla "Hoppsan" och ev hörn där kant-i-kant sket sig...
Dag3
Måla!
det kan bubbla sig lite igen nu med, bara avvakta tills färgen torkat så har allt löst sig igen
1, Förbered, mät upp och klipp/skär till ett par våder och lägg till några cm i längd (tänk på att inget är rakt)
se till att ha rätt verktyg,
VASS kniv med många extra blad byt blad ofta
Tapetborste i stil med http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Tapetborste/
Kantroller i stil med http://www.spangajarn.se/farg_tapet/tapeter/tillbehor/stiwex_kantroller_9300
Tygtrasa att torka av lim från alla verktyg, vägg/tak/golv och inte minst er själva med
Roller eller i mitt tycke en regäl pensel att smeta ut lim med http://www.flugger.se/Faerg/Xsale_lud/Lut_och_limpensel_1600(1600).aspx
2, undvik hörn
Försök inte att "gå runt" hörn med återställare, det är bättre att mötas i mitten och lösa ev skarv med latexfog och färg.
3, lim - massor med lim. Rolla/pensla ut det hyffsat jämt över väggen, var noga vid golv, tak.
Limma en tapetbredd i taget
Vävlim brukar funka bäst då den är lite segare/tjockare än tapetklister.
4, släng upp en våd
en person uppe vid taket och en nere vid golvet, passa in mot ett hörn eller annan lämplig kant
troligen är huset så pass snett att det behöver skäras både uppe och nere.
ta borsten och borsta fast återställaren med, börja i ett hörn och jobba diagonalt
ta kantrollern och rolla hårt mot tak och golv - det gör ett veck i pappen som är perfekt att skära i.
borsta lite mer uppe å nere för, den har troligen lossat lite när ni höll på å fipplade med att skära.
kantrolla runt hela, inte så hårt bara så den sitter, eller kanske lite hårt...
nästa våd - bara repetera
var noga med kanten mot förra våden, den måste ligga exakt kant-i-kant för att skarven ska bli osynlig.
vid eluttag så tar ni bort skyddsramen och sätter lite maskeringstejp på själva kontakten så slippar men lite rengöringsjobb
det är såklart säkrast bäst att rycka säkringen, vävlim leder ström ganska bra och det är lite otrevligt med 220v i fingrarna
sen får en person skära lite lagom runt elkontakten under tiden som den andra borstar fast tapeten
Titta inte på resultatet mer idag, sov istället!
det kan bli lite bubblor och tapetsläpp här och var, det löser sig.
Dag2
Kolla hur mycket av alla bubblor och släpp som självläkt under natten
är det några kanter som inte sitter så ta en liten pensel med lim och stick in under kanten, rolla med kantrollern
är det bubblor som syns så går det att ta ett nytt blad till kniven, skära upp dem i mitten och pensla lim inne i bubblan
och sedan använda kantrollern igen. detta är riktig nödlösning troligen syns inte ev bubblor efter målning.
Gå lös med latexfog i alla "Hoppsan" och ev hörn där kant-i-kant sket sig...
Dag3
Måla!
det kan bubbla sig lite igen nu med, bara avvakta tills färgen torkat så har allt löst sig igen
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
inga problem med strukturtapet och återställare, har faktist satt upp ca 40 m2 återställare på min strukturtapet i hallen nu i helgen, lite besvärligt ensam bara...
om man trycker för hårt, dvs inte använder tapetborste utan kör med trasa eller sån där hemsk plast-spade så funkar inte återsällaren så bra - den tar då formen av underlaget... vilket är tvärtemot vad man vill...
har använt återställare på alla tänkbara underlag, det är amatörfixarens bästa vän!
ta det bara lungt och kladda ordentligt med limmet så blir det både kul och bra!
/Ola
om man trycker för hårt, dvs inte använder tapetborste utan kör med trasa eller sån där hemsk plast-spade så funkar inte återsällaren så bra - den tar då formen av underlaget... vilket är tvärtemot vad man vill...
har använt återställare på alla tänkbara underlag, det är amatörfixarens bästa vän!
ta det bara lungt och kladda ordentligt med limmet så blir det både kul och bra!
/Ola
Redigerat:
En fråga till har jag: Vi har satt upp en som torkat och som blev minst sagt obra, så Hur får man ner dem, finns det något bra sätt??
Ska man behöva köpa en sån där maskin med ånga?
Frågar nu INNAN vi börjar mecka själva ;-)
Ska man behöva köpa en sån där maskin med ånga?
Frågar nu INNAN vi börjar mecka själva ;-)