Jag har satt in ytterligare en innerdörr i vår lägenhet anno 1901. Det är en gammal dörr, men trären. Frågan är vad jag skall måla den med för typ av färg.

Helst skulle jag vilja använda linoljefärg, men övriga dörrar och snickerier är dessvärre målade med nån modern, ganska tjock färg - och jag tror att den nygamla dörren kommer att sticka ut, med alltför skarpa profiler etc, om den målas tunt. Meningen är ju att det ska se ut som om den nyinsatta dörren alltid suttit där.

Det känns hemskt att inte välja en autentisk färgtyp. Finns det någon annan typ av oljefärg, "tjockare" än linoljefärg, som kan ha använts under 1900-talets början?
 
S
vill du göra det enkel "olje"färg. skall du göra en korrekt målning med linoljefärg så tar det tid.5-6 olika spändningar. plus grundning och färdig färg
 
J
Jag tror det blir bra med linoljefärg, så besvärligt är det inte och sitter de inte precis bredvid varandra så kommer det nog passera, framförallt blir det ju så mycket bättre med linoljefärg...

Inomhus behöver man inte alls hålla på och späda, samma outspädda färg rakt igenom, måla tunt bara, så torkar varje lager på drygt ett dygn, 4 strykningar borde räcka. Använd shellack på kvistar först!
 
Redigerat:
S
JohanLun skrev:
Jag tror det blir bra med linoljefärg, så besvärligt är det inte och sitter de inte precis bredvid varandra så kommer det nog passera, framförallt blir det ju så mycket bättre med linoljefärg...
skall man göra det 100% så krävs det mera
 
J
SBH skrev:
skall man göra det 100% så krävs det mera
Vad menas med 100%?
 
S
JohanLun skrev:
Vad menas med 100%?
hantverkarmässigt
 
J
Jag har målat inomhus utan att späda och resultatet är snyggare än de mesta av de jobb jag sett normala hantverkare gör, jag är ju bara amatör. Vad har jag missat?
 
Hantverkarmässigt är inte lika med onödigt krångligt. Tror inte det finns en rutinerad målare som hade gjort på viset du beskriver för att måla snickerier inomhus.

Kolla upp lite hur tillverkarna av linoljefärg rekommenderar att man gör. T. Ex. Ottosons färgmakeri...
 
J
Endel säger 3 strykningar räcker, men jag tycker det är svårt få lagom tjockt så målar lite tunt då behövs 4 strykningar...
 
hsd
Jag målar nästan allt med linoljefärg, uula, och grundar med grundfärg, köper färdig eller blandar själv, därefter 2 varv så är det klart, kom ihåg att linoljefärg ska stykas ut ordentligt
Det enda som är med linoljefärg är att den mattas med tiden och då kan man fixa det med en strykning av linolja på det
Det finns numera högblank linoljefärg som jag inte testat ännu
 
Claes Sörmland
SBH skrev:
vill du göra det enkel "olje"färg. skall du göra en korrekt målning med linoljefärg så tar det tid.5-6 olika spändningar. plus grundning och färdig färg
Finns det någon bra guide för hur man gör dessa spädningar och strykningar?
 
Jag har målat mycket med linoljefärg, så det är inte det som är problemet. Frågan är hur det blir jämfört med övrig målning. Nån som har nåt att säga om den högblanka linoljefärg som säljs av t ex Engwall och Claesson?
 
S
useless skrev:
Finns det någon bra guide för hur man gör dessa spädningar och strykningar?
nepp. den målaren är nu mera avliden
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.