4 215 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Linoljefärg eller annan oljefärg?
Jag har satt in ytterligare en innerdörr i vår lägenhet anno 1901. Det är en gammal dörr, men trären. Frågan är vad jag skall måla den med för typ av färg.
Helst skulle jag vilja använda linoljefärg, men övriga dörrar och snickerier är dessvärre målade med nån modern, ganska tjock färg - och jag tror att den nygamla dörren kommer att sticka ut, med alltför skarpa profiler etc, om den målas tunt. Meningen är ju att det ska se ut som om den nyinsatta dörren alltid suttit där.
Det känns hemskt att inte välja en autentisk färgtyp. Finns det någon annan typ av oljefärg, "tjockare" än linoljefärg, som kan ha använts under 1900-talets början?
Helst skulle jag vilja använda linoljefärg, men övriga dörrar och snickerier är dessvärre målade med nån modern, ganska tjock färg - och jag tror att den nygamla dörren kommer att sticka ut, med alltför skarpa profiler etc, om den målas tunt. Meningen är ju att det ska se ut som om den nyinsatta dörren alltid suttit där.
Det känns hemskt att inte välja en autentisk färgtyp. Finns det någon annan typ av oljefärg, "tjockare" än linoljefärg, som kan ha använts under 1900-talets början?
Jag tror det blir bra med linoljefärg, så besvärligt är det inte och sitter de inte precis bredvid varandra så kommer det nog passera, framförallt blir det ju så mycket bättre med linoljefärg...
Inomhus behöver man inte alls hålla på och späda, samma outspädda färg rakt igenom, måla tunt bara, så torkar varje lager på drygt ett dygn, 4 strykningar borde räcka. Använd shellack på kvistar först!
Inomhus behöver man inte alls hålla på och späda, samma outspädda färg rakt igenom, måla tunt bara, så torkar varje lager på drygt ett dygn, 4 strykningar borde räcka. Använd shellack på kvistar först!
Redigerat:
Hantverkarmässigt är inte lika med onödigt krångligt. Tror inte det finns en rutinerad målare som hade gjort på viset du beskriver för att måla snickerier inomhus.
Kolla upp lite hur tillverkarna av linoljefärg rekommenderar att man gör. T. Ex. Ottosons färgmakeri...
Kolla upp lite hur tillverkarna av linoljefärg rekommenderar att man gör. T. Ex. Ottosons färgmakeri...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Jag målar nästan allt med linoljefärg, uula, och grundar med grundfärg, köper färdig eller blandar själv, därefter 2 varv så är det klart, kom ihåg att linoljefärg ska stykas ut ordentligt
Det enda som är med linoljefärg är att den mattas med tiden och då kan man fixa det med en strykning av linolja på det
Det finns numera högblank linoljefärg som jag inte testat ännu
Det enda som är med linoljefärg är att den mattas med tiden och då kan man fixa det med en strykning av linolja på det
Det finns numera högblank linoljefärg som jag inte testat ännu
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Kring sekelskiftet så var det status med släta ytor och man ville inte se trämaterialet. Lösningen tekniskt var spackelfärg - det vi idag kallar för oljespackel. Trä helspacklades innan det slutmålades för att få en jämn finish. Jag har det t ex på dörrarna här hemma i huset från 1919.
Läs mer här: http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/färg/den-bortgloemda-spackelfaergen
Läs mer här: http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/färg/den-bortgloemda-spackelfaergen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden