14 794 läst ·
62 svar
15k läst
62 svar
Går det bra att måla ett nybyggt hus i augusti?
En stående kritik mot testen är ju också att man bara använder huvudfärgen, dvs tex täckfärgen, och inte hela färgsystemet med olja, grund- och täckfärg. Och jag kan hålla med i det. Sedan är de billiga tillverkarnas färger så spädda på pigment att man får stryka ett antal gånger extra. Tidsmässigt extremt dyrt, vilket man skall tänka på.martin43 skrev:
Jag sätter en rutten staketstolpe på att allt är som vanligt: Premiumprodukterna (det dyraste från Alcro/Beckers, Jotun, Nordsjö, Flügger, Tekno mfl) levererar alltid. Lätta/snabba att arbeta med och ger ett hållbart resultat med minsta arbetsinsats när utförandet görs korrekt och i system. Övriga mer ett lotteri och de billigaste innehåller mest vatten.
Varför är det så självklart med matt ute? Utseendet?
Va?! Hade jag ingen aning om, i så fall känns ju allt väldigt meningslöst. "Vi börjar testet med att använda produkterna fullständigt fel". Testet kanske inte går att genomföra om man gör det på rätt sätt (i system), för det skulle väl hålla för länge.elpaco skrev:
En stående kritik mot testen är ju också att man bara använder huvudfärgen, dvs tex täckfärgen, och inte hela färgsystemet med olja, grund- och täckfärg. Och jag kan hålla med i det. Sedan är de billiga tillverkarnas färger så spädda på pigment att man får stryka ett antal gånger extra. Tidsmässigt extremt dyrt, vilket man skall tänka på.
Ungefär som att t.ex. "Örjans Super 2K-klister" får uselt betyg i ett limtest när man bara använder den ena komponenten...
Vilket test är det du syftar på?elpaco skrev:
En stående kritik mot testen är ju också att man bara använder huvudfärgen, dvs tex täckfärgen, och inte hela färgsystemet med olja, grund- och täckfärg. Och jag kan hålla med i det. Sedan är de billiga tillverkarnas färger så spädda på pigment att man får stryka ett antal gånger extra. Tidsmässigt extremt dyrt, vilket man skall tänka på.
I Folksams test visar de tydligt att hela färgsystemen används.
Klicka här för att svara