Översiktsbild på en inomhustrappa från ovan med vitmålade sättsteg, plastmatta på planstegen och en eklistkant, samt träledstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.

Jag ska fräscha till trappan som går från entréplan ner till källaren.

Som ni ser på bilderna är planstegen klädda med en plastmatta samt en massiv eklist i framkant av varje steg. Vagnstycke och sättsteg är vitmålat sedan tidigare.
Under plastmattan finns vanligt furu.

Det jag funderar över är hur jag ska göra med planstegen, om jag ska ta bort mattan eller om man ska köpa något klickgolv eller liknande och lägga ovanpå direkt.
Jag vill helst undvika att sätta en ytterhörnlist i framkant på varje steg då detta kommer kännas varje gång man beträder trappan. Jag har kollat på "trapprenoveringskit" för stegen men känns inte aktuellt.

Någon som har något tips?

• Trappsteg med sliten plastmatta och eklist synligt i framkant, behov av renovering.
    Skapa konto
  • Närbild på trappsteg med avskalad plastmatta och exponerat furuträ framför en vitmålad vägg.
    Skapa konto
  • Trappa med vitmålade sättsteg och vagnstycken samt plansteg klädda med plastmatta och eklist.
    Skapa konto
sån där trappa har jag renoverat, tog bort plastmattan och slipade ner stegen... Limmet fick man nästan hyvla av. Absolut lättast är att lägga något nytt ytskikt uppe på det gamla. Parkett, matta eller vad du vill...
Känn på den främre eklisten kanske är den bara spikad så du kan ta loss den och senare sätta den i liv med det nya underlaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.