M
Mick13: Bostads bolaget jag arbetade hos tidigare röksanerade så här, Rev ner lösa tapeter och lister, målartvättade tak väggar och golv med soda lösning. Spärrmålade väggar och tak. Spacklade slipade och satte upp tapet eller målade nya lister. Inner dörrar tvättades med soda räckte inte det sändes de på spärr och lackering . Allt avslutades med en faktura till föregående hyresgäst
18 svar · 7,6k läst
·
M
Mick13: Jag hade använt linoljefärg med samma arbetsgång som ovan. Fast med 4 riktigt tunna strykningar. Det impregnerar virket och bildar en glatt yta som håller smuts borta. Sista stryckningen med fönstret monterat. Nackdelen är troktiden 24 h mellan strykningarna.
2 svar · 1,8k läst
·
M
Mick13: [citat] Det jag använder är koktinolja från Tyskland, skall var bra enligt vissa. Jag rör ut zinken och pigmentet i lite terpentin till en pasta sedan på med oljan i en tunn stråle. Målade en hel lekstuga med den combon tre fyra tunna stryckningar.. Efter 5 år hade jag ingen flagnande färg eller svarta prickar annat än på takets under sida på råsponten som inte var helt täkt med
2 svar · 7,3k läst
M
Mick13: [citat] Jag fick foga två gånger, det han gå ca två veckor från fogning till målning av väggen jag fogat en spricka i, tror inte det är fogen i sig som krymper så mycket utan att trävirket som rör sig med luft fuktigheten. Sprickan var ok hela sommaren och hösten men när vintern kom med kyla sprack det i kanterna och det var antagligen för att palnket i väggen trokade ur.
5 svar · 4,3k läst
Semiproffset
Semiproffset: Använd golvfärg för trä inomhus, Slipa trappen så att inga färgkanter finns där färgen är flagad (detta kommer synas jättetydligt när du stryker på nya färgen annars) Samt passa även på att spackla i eventuella skador med och hack innan slipning. Grunda alla trärena ytor som uppstått samt spacklade ytor innan målning.
1 svar · 4,8k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Det har gått åt ett gäng One strike i vårt hus, funkar till de flesta missar. Jag hade spacklat det snyggt, och sedan med våtrumslim limmat pappremsa över skarven. Och spacklat lite till och målat. https://www.bauhaus.se/reparationsmassa-one-strike-filler-1l.html
3 svar · 1,8k läst
A
anhack: Jag gick åt andra hållet, la precis på tre lager färg på min gamla lackade ledstång. Blir jobbigt för nästa ägare att slipa bort :)
7 svar · 1,6k läst
·
Peter2400
Peter2400: OneStrike är grymt att fylla hålor med och torkar snabbt, lite färg på det så är det fixat. https://www.bauhaus.se/reparationsmassa-one-strike-filler-1l.html
1 svar · 1,4k läst
·
F
FunkishJonny: Tack för alla svar och olika åsikter. I och med att vi tog in proffshjälp körde vi på målarens linje och en neutral vit från Flügger. Det funkar alldeles bra, faktiskt. Men till saken hör att vi bara har en liten snobbrand om några millimeter. Jag tror att om vi hade velat dra ner färgen nån decimeter, som man ofta gör i exempelvis 20-talsbostäder, så hade det varit bra om vägg-
9 svar · 15,3k läst
K
Keegan: [citat] Insåg det när jag satte mig och läste på lite mer om hur jag satte upp listen. Tack!
4 svar · 8,8k läst
·
Berth
Berth: Hej! Söker färgkod till Ikeas kökslucka Ubbalt! Med vänlig hälsning, Berth
0 svar · 3,2k läst
Z
Znjk3n: Tack.. känns som det rätta
2 svar · 6,2k läst
·
V
Viktor1988: [citat] Åkte till bauhaus och köpte anzas tapetkniv den som är trekant, den bör funka bättre då man går dikt emot
11 svar · 2,8k läst
·
nikasp
nikasp: Vi har ett grönt Älvsbyhus och jag är inte en grönt-hus-kille så funderar på att måla grått inom 2-4 år. Vore tacksamt med lite inspirationsbilder. Kollar ofta på gråa hus när jag är ute och kör och vill nog ha något i lite ljusare grå. Hos syrran har de en rätt ljus som jag tror kallades dimgrå men den kändes å andra sidan väl ljus.
0 svar · 986 läst
Immobil
Immobil: T.ex. Shellack eller kvistlack.
2 svar · 838 läst
Frida Sandman
Frida Sandman: Förtydligar att frågan gäller mätning på nyproducerad lucka, såld under hösten 2018.
4 svar · 4,2k läst
Anna_H
Anna_H: Aha! Den informationen har jag aldrig sett förut! Har du något undanskymt ställe där du kan testa? Jag tänker att om det sitter fast så ordentligt som du säger borde det inte vara något problem. Det är tyvärr rätt många år sedan jag sist målade om en sådan tapet, så jag kan tyvärr inte kolla vilken grundfärg vi använde då.
5 svar · 4,4k läst
Anna_H
Anna_H: Ja, är man nöjd med glansen och kulören är det inget problem att köra bara spärrvit.
10 svar · 2,4k läst
·
EmmaSmåland
EmmaSmåland: [citat] Åh tack! Bra att veta. Har gjort misstaget att torka med trasa där jag mosat en fet spyfluga i en annan lägenhet och fick sedan reta mig på färgskiftningen där. Så det borde jag ha kommit ihåg haha.
7 svar · 1,4k läst
EmmaSmåland
EmmaSmåland: [citat] Tusen tack för hjälpen!
10 svar · 7,9k läst
6
610: Bodde på ett fint gammalt hotell i London som hade någon slags tygtapet med ca 5-10mm mjukt skum bakom. Har aldrig sett det förut och lyckas inte googla fram vad det är för slags väggbeklädnad. Någon som vet vad det kallas och om det går att göra på något smidigt (och brandsäkert) sätt?
0 svar · 1,3k läst
L
LarsDaniel: Nån som har erfarenhet av att måla falu rödfärg med en volume air spruta och vet var man kan hyra eller låna en i Uppsala-området? Enligt återförsäljaren Sotholms bruk så blir det mycket mindre färgförluster än med vanliga rödfärgssprutor pga lägre tryck så det blir nästan ingen sprutdimma. Stämmer detta?
0 svar · 1,5k läst
C
cammen: Tack!
2 svar · 943 läst
P
Pappa1986: Pratade med färghandeln idag. Tvätta med hinner eller T-röd. På med häftgrund och sen tapetsera alternativt sätta gipsskiva på mattan. Valde att sätta upp gips på mattan :D
11 svar · 17,4k läst
T
topmount: Silikatfärg Kratsa försiktigt bort de lösa, försiktigt så du inte får med dig hela väggen. Laga med bruk, ta med en bit av de du tar bort till bygghandeln så får du rätt. Laga och låt torka, måla till sist med silikatfärg.
1 svar · 3,8k läst
X
xely: Spruckna tapeter vill vi absolut inte ha, men gips lockar inte så mycket det heller. Kanske bästa alternativet är att sätta upp en ny list igen.
3 svar · 3,6k läst
·
Tokslut
Tokslut: se hur den ser ut efter vintern?
2 svar · 1,2k läst
T
topmount: Sätt in en luftavfuktare om du har bråttom.
1 svar · 5,9k läst
S
stf01: Jag körde endast täcklasyr. Fluggers oljefärg Dock suger de mycket färg. Grundolja lär göra att det går åt mindre färg men kanske inte blir så mycket billigare. Har en annan takfot som är mer exponerad för väder och där körde jag grundolja, grundfärg, två lager täckfärg. Var nog överdrivet.
8 svar · 6,0k läst
G
GuranF: [citat] Ja rundade hörn ger helt annan dimension på helhetsintrycket, vi "bytte upp" oss från hörnlister i furu, men en himla massa jobb vid skivbaserade väggar. Ytong vore drömmen ur den aspekten.
12 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.