48 224 läst ·
25 svar
48k läst
25 svar
Tapetborttagare med ånga
Sida 1 av 2
Skall tapetsera om i köket och har en tapetborttagare med ångfunktion från jula. Är detta det effektivaste sättet att ta bort tapet med eller behöver man kanske inte ta bort all gammal tapet?
(Jag tänkte sätta upp renoveringstapet innan riktiga tapeten).
(Jag tänkte sätta upp renoveringstapet innan riktiga tapeten).
Kommer bli skitbra. Jag hyrde en proffsmaskin och det blev helt rent. Perforerade tapeten först med en spikrulle så ångan går igenom lättare och sen var det bara att "hyvla" av stora bitar.
Lycka till
Lycka till
Jag kör med en ångmaskin för att ta bort fyra lager tapet. Vill ha rent ner till boarden och det fungerar riktigt bra. Däremot är jag lite fundersam till hur nyttigt det är att låta väggen suga så mycket vatten. Dessutom rinner det en del. I mitt fall har jag tagit bort socklarna och det är lite skrämmande att vattnet kan rinna ner i springan mellan golvet och väggen. Visserligen lägger jag papper intill väggen men hela grejen känns skum, att göra om rummet till en ångbastu bara för att få bort lite tapet.
Är min oro befogad?
Är min oro befogad?
Vi tog bort alla tapeter med ångborttagare, först testade vi tapetklister men det funkade inte alls något bra. Så väldigt mycket vatten rann det dock inte. Däremot började takfärgen flagna, men det var för att förra lägenhetsägaren målat den med fel sorts färg...
Lånar denna tråd då den inte är alltför gammal
Jag har arbetat ett par dagar med ångmaskinen och tycker att det fungerar hyfsat bra om underlaget är betong. Däremot blev jag lika fundersam om vattenmängden som samlas på golvet. Det blir ju en pöl till slut och jag är väldigt rädd att det ska gå in under linoleum mattan och orsaka mögel. Jag försöker torka så mycket som det går innan det rinner ner, men hinner inte samla in allt vatten i trasan. Tror ni att det kan orsaka skada?
Jag är rätt orolig. Min lägenhet är byggd i slutet av 70 talet om det ska ha någon betydelse.
Jag har arbetat ett par dagar med ångmaskinen och tycker att det fungerar hyfsat bra om underlaget är betong. Däremot blev jag lika fundersam om vattenmängden som samlas på golvet. Det blir ju en pöl till slut och jag är väldigt rädd att det ska gå in under linoleum mattan och orsaka mögel. Jag försöker torka så mycket som det går innan det rinner ner, men hinner inte samla in allt vatten i trasan. Tror ni att det kan orsaka skada?
Jag är rätt orolig. Min lägenhet är byggd i slutet av 70 talet om det ska ha någon betydelse.
Funderade själv på att låna ångmaskin men körde istället med tapetklister och plast då jag sett en målare använda detta i min gamla lägenhet. Blandade tapetklistert något tunnare och lade på rejält på den gamla tapeten, därefter på med plast och jämnade till och tryckte ut luftbubblor med en tapetborste. Väntade sedan till dagen efter och det var bara att dra bort 7-8 tapetlager på en gång, fick rent ända till väggen (förutom där klantarna tidigare inte fått bort första tapeten och spacklat över). Lite hjälp med en spackel på ett par ställen bara, annars tyckte jag det gick jättelätt.
Trots många lager tapet och målat emellan så gick det utmärkt.
Sprayade sedan på vatten på de ställen där klantarna inte orkat ta småbitar av "orginaltapeten" från 1948 och på spacklet de använt, på med ny plast, väntade ett par timmar sedan kunde jag dra loss även dessa bitar och lätt hyvla bort spacklet de använt utan att det dammade eller rök. Efter två bredspacklingar med lätt mellanslipning så var väggen som ny igen!
Trots många lager tapet och målat emellan så gick det utmärkt.
Sprayade sedan på vatten på de ställen där klantarna inte orkat ta småbitar av "orginaltapeten" från 1948 och på spacklet de använt, på med ny plast, väntade ett par timmar sedan kunde jag dra loss även dessa bitar och lätt hyvla bort spacklet de använt utan att det dammade eller rök. Efter två bredspacklingar med lätt mellanslipning så var väggen som ny igen!
Tack för svaret
jag testade också tapetklister metoden och det har fungerat bra hittills. Måste säga att det är en fördel eftersom det inte blir så mkt vatten på golvet.
Men jag undar om det är nån som vet om vattenpölarna kan vara skadligt för lägenheten, att det sprider sig under golvet o blir mögel osv. I sånafall ska jag sluta med ångmaskinen. Det är svårt att torka upp allt innan det rinner ner på golvet.
Men jag undar om det är nån som vet om vattenpölarna kan vara skadligt för lägenheten, att det sprider sig under golvet o blir mögel osv. I sånafall ska jag sluta med ångmaskinen. Det är svårt att torka upp allt innan det rinner ner på golvet.
Ett tips är att lägga tjockt med papper på golvet, inte plast. Brun målarpapp, två, tre eller flera lager. Pappret suger upp fukten. Sedan, så snart som möjligt ta undan pappen, direkt i soporna. Annars föredrar även jag klistermetoden, då helst vävlim eller våtrumslim då det är tjockare.
köpte en ångmaskin för 300:- på Clas Olsson. Använde den då jag tog bort tapet på gamla murstocken. Visst blev de lite blött och visst fick man använda handkraft för att med spackelspade slita ner tjocka lager. Men bra blev slutresultatet. Lägg gärna mycket tidningar etc på golvet för att suga upp den ånga som kondenserar på golvet och alla gamla tapetrester.
Många verkar tycka ångmaskinen fungerar bra. Jag har en från Clas Olsson och tycker att den suger.
Jag upplever att det går ok om tapeten redan sitter rätt löst. Men om man kommer in på ett parti där det sitter lite bättre tar det en evig tid. Blött på golvet, och fläckar i taket.
Jag har inte provat klistermetoden men det låter bra mycket smidigare.
Jag upplever att det går ok om tapeten redan sitter rätt löst. Men om man kommer in på ett parti där det sitter lite bättre tar det en evig tid. Blött på golvet, och fläckar i taket.
Jag har inte provat klistermetoden men det låter bra mycket smidigare.