7 854 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Slipdamm efter bredspackling
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Hej
Jag har bredspacklat och ska tapetsera.
Har slipat givetvis och efter det har jag borstat av väggarna. Men blev fortfarande ganska rejält vit när jag strök handen över väggen. Dammsugade med vanlig dammsugare. Fortfarande lite vit...
Gör det något? Läst att man bör stryka på en omgång tapetklister och låta det torka innan man man börjar tapetsera. Detta för att spacklet inte ska äta upp limmet sedan och tapeten ramla ner
Binder det första lagret lim dammet?
Jag har bredspacklat och ska tapetsera.
Har slipat givetvis och efter det har jag borstat av väggarna. Men blev fortfarande ganska rejält vit när jag strök handen över väggen. Dammsugade med vanlig dammsugare. Fortfarande lite vit...
Gör det något? Läst att man bör stryka på en omgång tapetklister och låta det torka innan man man börjar tapetsera. Detta för att spacklet inte ska äta upp limmet sedan och tapeten ramla ner
Binder det första lagret lim dammet?
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Jag torkar av väggarna med fuktig trasa nu och imorgon gör jag som du säger.Stefan N skrev:
Usch nej jag vet men har ingen möjlighet att hyra en industridammsugare heller. Bara att hoppas att min håller. Sopade ganska noga så det är inte jättemycket damm snabeldraken får äta upp. Likaså på golvet. Behövde inte slipa så jättemycket heller. Blev ganska snabbt en jävel på att bredspackla förvånande nog
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Förstryka med tapetklister känns lite overkill i mina ögon. Det räcker gott att borsta av ytan noggrant med en mjuk borste som inte repar spacklet. Börja uppifrån. Sedan är det bara att måla på! Blöt gärna upp och vrid ur rollern rejält innan första användning, annars är risken stor att den kommer släppa ludd.EmmaSmåland skrev:
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Jag ska tapetsera och har läst på många sidor att man bör förlimma eftersom bredspackel är sugande. Annars riskerar man att tapeten inte fäster riktigt. Står att man ska spä limmet med vatten men inte hur många delar vatten. Kanske bara är att spä så man tycker att konsistensen känns bra att rolla. Ingen aning.JanneJanne123 skrev:
Förstryka med tapetklister känns lite overkill i mina ögon. Det räcker gott att borsta av ytan noggrant med en mjuk borste som inte repar spacklet. Börja uppifrån. Sedan är det bara att måla på! Blöt gärna upp och vrid ur rollern rejält innan första användning, annars är risken stor att den kommer släppa ludd.
Är nojjig att det ska bli fel eftersom hyresvärden betalar materialet och jag känner att jag inte gärna kan be om nya tapeter om de trillar av väggen haha. Och inte har jag råd att personligen stå för några större misstag heller.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Läste inte så noga som jag borde, vid tapetsering låter det som ett bra upplägg.EmmaSmåland skrev:
Jag ska tapetsera och har läst på många sidor att man bör förlimma eftersom bredspackel är sugande. Annars riskerar man att tapeten inte fäster riktigt. Står att man ska spä limmet med vatten men inte hur många delar vatten. Kanske bara är att spä så man tycker att konsistensen känns bra att rolla. Ingen aning.
Är nojjig att det ska bli fel eftersom hyresvärden betalar materialet och jag känner att jag inte gärna kan be om nya tapeter om de trillar av väggen haha. Och inte har jag råd att personligen stå för några större misstag heller.
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Klicka här för att svara