Hej!

Jag skulle vilja veta allt om nikotinskadade lägenheter, hur har ni gjort? Jag tänkte måla tak och detaljer inne med spärrvitfärg efter att jag tvättat de med målartvätt!

Går det att ta ner den gamla tapeten och sen sätta på en renoveringstapet på väggarna? Är det någon som gjort de? Försvinner rökdoftande?

Tvätta och åter tvätta med målartvätt, sedan spärrgrund, kanske tom behöver 2 vändor.
Därefter det ytskickt du vill ha. Tapet eller färg.

Jag har renoverat ett hus på det sättet och det tog bort "allt" efter en kedjerökande som setat och bolmat i över 20 år..

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Att riva bort tapeter är definitivt bra!

Ok tack för tipsen! Men är det någon här som har slitit bort den gamla tapeten och sedan bara satt upp en renoveringstapet efter det? Eller måste man ta bort tapet, bredspackla hela väggar, slipa och sen sätta renoveeingstapet?

Känns så äckligt att bara måla över tapeten för då finns det där äckliga där bakom, även om jag vet att spärrvitt kapslar in nikotinet

Drag bort den gamla tapeten och slipa slätt (kan behöva spackla om det är stora gropar) renoveringstapeten tar upp till 3 mm ojämnheter så du behöver inte spackla hela väggen.
Sedan bara att måla direkt.

Mazen Mazen skrev:
Drag bort den gamla tapeten och slipa slätt (kan behöva spackla om det är stora gropar) renoveringstapeten tar upp till 3 mm ojämnheter så du behöver inte spackla hela väggen.

Okej! Och då ska jag måla med spärrvitt på renoveringstapeten i fall det skulle vara nikotin kvar eller klarar renoveringstapeten att hålla nikotinet borta om det skulle vara något kvar?

• Gilla
Mick13
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Då är det en väldigt kraftig renoveringstapet...
K Kotten10 skrev:
Okej! Och då ska jag måla med spärrvitt på renoveringstapeten i fall det skulle vara nikotin kvar eller klarar renoveringstapeten att hålla nikotinet borta om det skulle vara något kvar?
Renoveringstapeten har inte någon sådan effekt, så du ska spärrgrunda den!
Och att den skulle dölja ojämnheter på upp till 3 millimeter är inte min erfarenhet, den döljer inte ens en normal tapetskarv som man slipat lätt på.

Riv ner så mycket som möjligt, spackla, slipa, sätt upp renoveringsväv, spärrgrunda. Sedan kan du måla eller tapetsera.

Tänk på att mycket av lukten sitter i taket också. Spärrgrund även där alltså, sedan takfärg.

Spärrgrunden ska härda 24 timmar innan man målar eller tapetserar på den, annars får man inte full spärreffekt.

Jag har totalrenoverat en lägenhet som förra ägaren rökt en limpa om dan i 50år...

Körde "ångmaskin" på tapeterna till rena betongväggar.

Köket kastades ut och ersattes med nytt.

Plastmattor luktar massor och måste ut!

Badrummet var helkaklat så det behövdes antagligen bara tvättas, men det slet jag ut också..

Taken målade jag bara över efter att jag kört lite ånga på dom och torkat rent.

Luktade inget annat än ny lägenhet efter det. (y)

En vägg behövde bredspacklas, resten gick tapetsera direkt.

Anna_H Anna_H skrev:
Då är det en väldigt kraftig renoveringstapet...

Renoveringstapeten har inte någon sådan effekt, så du ska spärrgrunda den!
Och att den skulle dölja ojämnheter på upp till 3 millimeter är inte min erfarenhet, den döljer inte ens en normal tapetskarv som man slipat lätt på.

Riv ner så mycket som möjligt, spackla, slipa, sätt upp renoveringsväv, spärrgrunda. Sedan kan du måla eller tapetsera.

Tänk på att mycket av lukten sitter i taket också. Spärrgrund även där alltså, sedan takfärg.

Spärrgrunden ska härda 24 timmar innan man målar eller tapetserar på den, annars får man inte full spärreffekt.

Renoveringsväv? Aldrig hört talas om! Så du tycker alltså att man ska göra tre olika steg? Vad är renoveringsväv bra till?

K Kotten10 skrev:
Renoveringsväv? Aldrig hört talas om! Så du tycker alltså att man ska göra tre olika steg? Vad är renoveringsväv bra till?
Den "ursäktar" slarv med spackling och slipning. Det är ju du själv som nämner det, men nu säger du att du inte vet vad det är? Eller missuppfattar du mig? Renoveringstapet och renoveringsväv är alltså två ord för samma sak. Men några tre millimeter ojämnheter tar den inte upp som Mazen påstår.

Anna_H Anna_H skrev:
Den "ursäktar" slarv med spackling och slipning. Det är ju du själv som nämner det, men nu säger du att du inte vet vad det är? Eller missuppfattar du mig? Renoveringstapet och renoveringsväv är alltså två ord för samma sak. Men några tre millimeter ojämnheter tar den inte upp som Mazen påstår.
Jag har inte tagit upp något som heter renoveringsväv som du kan se i texten tidigare, därför jag undra vad det var för något! Nu vet jag att det finns två ord för det!

Anna_H Anna_H skrev:
Ursäkta felskrivningen, meningen blev något förkortad. Nej ojämnheter på 3mm tar den inte däremot är min erfarenhet att den döljer mindre repor, ojämnheter och hål på 2-3mm. Men större ojämnheter och hål behöver man spackla.

Spärrgrunden skulle jag måla innan renoveringstapeten för det är i väggen som ev nikotin och lukt sitter. Och självklart även måla med spärr i taket. Och snickerier för all del glöm inte bort dom..

Redigerat:
  • Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
Mitt tips (som säkert alla vet, men värt att upprepa) är att använda en hård plastspackel vid sättning av renoverings tapet, easy cover, spackel på rulle ell vad vi nu benämner den ocj inte dom vanliga tapetserar verktygen som borste och mjuk plastskrap.
Då sträcker man den istället för att "trycka"in den i ojämnheterna..

Hård plastspackel med trähandtag för sättning av renoveringstapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för alla bra tips jag får från er alla :D bara fortsätta ge mig alla tips ni kan och ni tycker jag bör veta för att renovera en nikotinskadad lägenhet!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.