Hej alla.
Nu behöver jag hjälp. Ska tapetsera på en toalett. På väggen sitter det våtrumsmatta, den är omöjlig att få bort.
Jag vill elst inte sätta gips för det blir då en nivåskillnad
Hur ska jag gå tillväga?
Är det möjligt att sätta en renoveringstapet eller går det att sätta tapeten på våtrumsmattan?

Ingen som vet?

Om mattan är slät nog för att tapetsera direkt så skulle jag ha tvättat mattan med målartvätt/ammoniak, sen grundat med en häftgrund, sen tapetserat.

Martin321 Martin321 skrev:
Om mattan är slät nog för att tapetsera direkt så skulle jag ha tvättat mattan med målartvätt/ammoniak, sen grundat med en häftgrund, sen tapetserat.
Ok. Tack för svar.
Får nog spackla lite först.
Då köper jag häftgrund imon :D

Det gäller väl framför allt att välja rätt lim, t.ex. våtrumslim.
För det blir ju snortätt mellan plastmatta och tapet, så vatten kan inte torka bort så lätt.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det gäller väl framför allt att välja rätt lim, t.ex. våtrumslim.
För det blir ju snortätt mellan plastmatta och tapet, så vatten kan inte torka bort så lätt.
Ok. Ska ta en koll på färghandeln imon med så får vi höra vad de har att säga (y)

Låter klokt att prata med färghandeln. Finns en drös med trådar om att måla våtrumsmatta, i ditt fall blir underarbetet detsamma, tvätta, Grunda etc. Så läs dom trådarna är ett tips.

Att tapetsera med våtrumslim är ingen höjdare. Vet inte riktigt vad för vatten det talas om men om jag förstod rätt så är det väl en toalett och inte ett badrum?

Martin321 Martin321 skrev:
Låter klokt att prata med färghandeln. Finns en drös med trådar om att måla våtrumsmatta, i ditt fall blir underarbetet detsamma, tvätta, Grunda etc. Så läs dom trådarna är ett tips.

Att tapetsera med våtrumslim är ingen höjdare. Vet inte riktigt vad för vatten det talas om men om jag förstod rätt så är det väl en toalett och inte ett badrum?
Tack. Ska kolla upp dessa trådar med.
Japp toalett är det som gäller och easy-up tapet.

• Gilla
TheProfile
  • Laddar…
Värt att försöka iallafall, men våtrumsmattan innehåller troligen mjukgörare som kommer att ställa till det på sikt.

• Gilla
Martin321
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Värt att försöka iallafall, men våtrumsmattan innehåller troligen mjukgörare som kommer att ställa till det på sikt.
Ok. Många bud nu :D men vi få se vad färghandeln säger imon men tack för alla tips. Nu vet jag vad jag ska svara om de säger att det är inga problem bara sätt dit tapeten. Då kan jag hävda det med mjukgörande i mattan (y):cool:
Kommer låta som ett proffs :crysmile:

Eller fråga om det är något problem med mjukgöraren i mattan ;-)

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Pratade med färghandeln idag.
Tvätta med hinner eller T-röd.
På med häftgrund och sen tapetsera alternativt sätta gipsskiva på mattan.

Valde att sätta upp gips på mattan :D

• Gilla
Martin321
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.