Hej, jag var förbi färghandeln för att inhandla färg till ommålning av vårt vävtak.

Jag har testat med vatten och det verkar inte vara limfärg.

Min idé var att enbart måla med Nordsjö spärrvit (oljebaserad). Men färghandeln tyckte att jag skulle grunda med den och sedan använda vanlig vattenbaserad takfärg.

Skulle det senare fungera? Jag har läst på flera ställen att man ska undvika vattenfärg på vävtak.

Jag har nu grundad och det ser bra ut. Är dick fortfarande osäker på om jag ska använda den vattenbaserade täckfärgen.

Tack!

Menar du spännpapp?
Ta gärna en bild!

• Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Hej, tack för svar! Kan fixa en bild imorgon.
Jag tror inte att det är papp utan snarare spännväv.

Mvh
Gustav

• Gilla
Lane
  • Laddar…
Hej, svårt att få till en bra bild där man ser konstruktionen av väven. Kan ni bedöma på dessa bilder?

Ser fortfarande bra ut (efter applicering av spärrvit).
/Gustav

• Vägg med en delvis avlägsnad tapet och synlig vävkonstruktion efter spärrvits applicering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takmålning nära elektriska kablar och hål i gipsvägg, efter applicering av spärrfärg.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar sticker ut från hål i taket efter applicering av spärrfärg.
    Skapa konto
Ser det bra ut efter spärrvit så finns det ingen anledning att måla igen. Skulle det behövas en andra strykning, så måla en gång till med spärrviten.
Inge latexfärg på det taket!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ok, tack! Killen i förgaffären menade att det skulle lukta väldigt länge av spärrrvit och att en vanlig takfärg skulle hjälpa detta. Kan det stämma?

Men jag antar att man hellre tar lukt än ett tak som rasar ner...?

S
Spärrvit luktar några dagar för att sedan succesivt försvinna. Du kan slutstryka med spärrvit, det har jag gjort i tak flertal ggr med.

Ja det skulle hjälpa med en vattenbaserad färg ovanpå spärrvit för att försegla lukten.
Men som du säger, inte värt risken om taket börjar släppa!
Ventilera så mycket som möjligt dom första dagarna!

Claes Sörmland
Jag tycker det ser ut som om någon rollat taket med vanlig matt latextakfärg. Var kommer annars rollerstrukturen ifrån och kladdet på elkablarna?

Jag körde ett andra lager spärrvit och det ser (hittills) toppen ut. Tack för alla svar!

Ja, är man nöjd med glansen och kulören är det inget problem att köra bara spärrvit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.