Hej, ska måla på en textilvävtapet. Tapeten sitter som järnet och jag har gjort vattentest. Tapeten sitter på masonite och enbart ett lager.

Är det fortfarande patentering med en oljefärg (typ spärrvit) som gäller?

Jag såg också att nordsjö har något som heter vävgrund (vattenbaserad med med hög torrhalt).

Vad skulle ni rekommendera? Har någon av er erfarenhet av vävgrund?

Klarar akrylfog oljefärg förresten eller ska man ha en speciell fog?

Tack!

Redigerat:
Vet folk som med lyckat resultat bara kört ett lager tapetklister/vävlim som grund eftersom väven suger så förtvivlat mycket, det använde en bekant med mörkbrun vävtapet efter att det gått åt en hel hink grundfärg till en kvadratmeter. Nån billig grundfärg bör också funka, det tog vi hos pappa som hade ljus sjögrästapet.

Att det skulle krävas oljefärg av dyrare sort just för att det är väv är inget jag hört talas om. Däremot gärna som lager två om man nu har något i färg- eller luktväg som behöver spärras. Pantentering är väl mest för att kunna sätta vanlig tapet på en "kritig" yta?

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Ser inget om spärrvit som ju är en extra dyr färg som ska kapsla in lukter, färggenomslag från nikotin, kvistar, lasyr mm?

Tapetgrund fyller precis den funktionen jag sade: att mätta fibrerna så att det går åt mindre av den dyra brutna färgen. Personligen skulle jag glatt välja en tioliters hink av den billigaste vita färgen på tex Rusta eller Byggmax att grunda med. Givetvis får du kvar strukturen från vävtapeten. Vill du ha bort strukturen från väven får man ha ett annat tillvägagångssätt.

Hej,

Spärrvit är bara ett exempel - det jag menar är lösningsmedelsbaserad färg. (se https://skonahem.com/arkiv/hur_malar_vi_over_en_gamm/)

Tapetgrund skiljer sig från vanlig grundfärg på så sätt att det har högre torrhalt. Jag har inga problem med strukturen.

Både Beckers, Nordsjö och Alcro har rekommenderat lösningsmedelsbaserad färg men vill helst undvika det.
/Gustav

Aha!
Den informationen har jag aldrig sett förut!

Har du något undanskymt ställe där du kan testa?
Jag tänker att om det sitter fast så ordentligt som du säger borde det inte vara något problem.

Det är tyvärr rätt många år sedan jag sist målade om en sådan tapet, så jag kan tyvärr inte kolla vilken grundfärg vi använde då.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.