Kan vara flera olika orsaker. Vet du vad för grundfärg som använts? Är det Cuprinol Fasadfärg Plus du använt eller någon annan variant? Vanligaste orsaken är att färgerna inte är kompatibla med varandra. Men det kan likväl vara att du målar i direkt solljus som gör att färgen bubblar upp.
Det var TRÄFÄRG CUPRINOL BAS jag målade med.
Plankorna var lösa och liggandes plant på släpkärran, det var i direkt solsken men tyckte inte att det var så varmt nu i september.
Men det var lite tryck i solen trots allt. Använde en bra pensel och försökte arbeta in färgen noga, det ska bli vindskivor av dessa.
Om jag penslade ut bubblorna kom de nästan direkt tillbaka, fick gå över 5-6 gånger med 5 minuters intervall för att få bort dem. Och det blev fula gropar efter bubblorna i färgen.
Målade sedan en andra strykning efter 20 timmar i mulet väder, då gick det bättre utan bubblor men svårt helt att täcka groparna som blivit.
Vet inte vad Optimera har för grundfärg står endast följande:
Ytterpanelbräda med en finsågad sida och tre hyvlade sidor. Grundmålad i fabrik för ett långvarigt skydd. Täckande 145 mm. 6.9 lpm/kvm
Plankorna var lösa och liggandes plant på släpkärran, det var i direkt solsken men tyckte inte att det var så varmt nu i september.
Men det var lite tryck i solen trots allt. Använde en bra pensel och försökte arbeta in färgen noga, det ska bli vindskivor av dessa.
Om jag penslade ut bubblorna kom de nästan direkt tillbaka, fick gå över 5-6 gånger med 5 minuters intervall för att få bort dem. Och det blev fula gropar efter bubblorna i färgen.
Målade sedan en andra strykning efter 20 timmar i mulet väder, då gick det bättre utan bubblor men svårt helt att täcka groparna som blivit.
Vet inte vad Optimera har för grundfärg står endast följande:
Ytterpanelbräda med en finsågad sida och tre hyvlade sidor. Grundmålad i fabrik för ett långvarigt skydd. Täckande 145 mm. 6.9 lpm/kvm
Hur är ytan på brädan i början, sträv/taggig eller något slät, i fösta fallet kan det vara så att färgen är för tjock och inte kryper ner mellan flisorna, ligger bara på ytan och luften i trät exspanderar med värmen, en bubbla ett faktum, putsa lite lätt med ett sandpapper först så blir det bättre
Så här såg de ut när jag hämtade dem, tyckte de kändes lagom sträva att måla direkt på dem:
Fler bilder på bubblorna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder på bubblorna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara

