15 720 läst ·
12 svar
16k läst
12 svar
Hur får man fabrik slät yta?
Jag är oerfaren gällande målning men har köpt en dyr Bosch färgspruta, har penslar, svampar, slippapper och en vit färgburk.
Jag testade måla om för skoj skull min klädhängare som var av trä. Efter två strykningar så såg den väldigt knopprig ut, så jag slipade den men den ser halv bra ut och färgen försvann på vissa ställen så de blev konstigt.
Min fråga är hur jag en slät vit yta som på fabriker? Tänk er Ikea bord eller köksskåp som är vita de är extremt släta.
Jag testade måla om för skoj skull min klädhängare som var av trä. Efter två strykningar så såg den väldigt knopprig ut, så jag slipade den men den ser halv bra ut och färgen försvann på vissa ställen så de blev konstigt.
Min fråga är hur jag en slät vit yta som på fabriker? Tänk er Ikea bord eller köksskåp som är vita de är extremt släta.
Det där är väldigt svårt...
Först och främst behöver du ha tillräckligt varmt, så att färgen blir lättflytande. Sen ska det du målar helst ligga ner, så att färgen kan flyta ut.
Slipa i omgångar med allt finare papper tills du är nere på minst ca 400 i kornstorlek. Spruta, låt torka, slipa med ännu finare papper, upprepa. Kör hellre flera tunna lager än ett tjockt och bygg på så sätt upp ytan.
Det är rejält tålamodskrävande och tidskrävande...
Sen när du fått ytan hyfsat slät med färg, så gå över till lämplig klarlack och fortsätt som innan. Då får du lättare en glansig yta.
Först och främst behöver du ha tillräckligt varmt, så att färgen blir lättflytande. Sen ska det du målar helst ligga ner, så att färgen kan flyta ut.
Slipa i omgångar med allt finare papper tills du är nere på minst ca 400 i kornstorlek. Spruta, låt torka, slipa med ännu finare papper, upprepa. Kör hellre flera tunna lager än ett tjockt och bygg på så sätt upp ytan.
Det är rejält tålamodskrävande och tidskrävande...
Sen när du fått ytan hyfsat slät med färg, så gå över till lämplig klarlack och fortsätt som innan. Då får du lättare en glansig yta.
Ovanstående metod har onödigt många steg. Det behöver inte alls vara så komplicerat.
Till att börja med är P400 slippapper för grovt att lacka på. Det funkar bra om du kör med en grundfärg som du tänker mellanslipa, annars behöver du gå upp till minst P800, gärna P1500 för att ha en riktigt bra yta att utgå ifrån.
Sen färgar du in dina objekt i den kulör du vill ha i två omgångar. (Här behöver du inte tänka på att det ska bli slätt och fint. Det är det klarlacken är till för sen) Tänk dock på att låta det torka ordentligt mellan varven. Du ska försiktigt kunna ta på färgen utan att det kladdar innan du lägger på nästa varv.
När andra omgången har torkat sprutar du på klarlack. Viktigt att tänka på här är att ha högt tryck i sprutan. Har du för lågt tryck kan slutresultatet bli som i ditt fall "knopprigt" eller "apelsinskalsaktigt".
Spruta på med klarlack tills ytan är nästan helt slät. (Klarlacken stäcker sig något när den torkar. Har du för mycket börjar det istället rinna).
När första varvet klarlack har torkat lägger du på ytterligare ett på samma sätt. När andra varvet sedan har torkat ska du ha ett fullgott resultat.
Till att börja med är P400 slippapper för grovt att lacka på. Det funkar bra om du kör med en grundfärg som du tänker mellanslipa, annars behöver du gå upp till minst P800, gärna P1500 för att ha en riktigt bra yta att utgå ifrån.
Sen färgar du in dina objekt i den kulör du vill ha i två omgångar. (Här behöver du inte tänka på att det ska bli slätt och fint. Det är det klarlacken är till för sen) Tänk dock på att låta det torka ordentligt mellan varven. Du ska försiktigt kunna ta på färgen utan att det kladdar innan du lägger på nästa varv.
När andra omgången har torkat sprutar du på klarlack. Viktigt att tänka på här är att ha högt tryck i sprutan. Har du för lågt tryck kan slutresultatet bli som i ditt fall "knopprigt" eller "apelsinskalsaktigt".
Spruta på med klarlack tills ytan är nästan helt slät. (Klarlacken stäcker sig något när den torkar. Har du för mycket börjar det istället rinna).
När första varvet klarlack har torkat lägger du på ytterligare ett på samma sätt. När andra varvet sedan har torkat ska du ha ett fullgott resultat.
Hej,
Tack för ni lägger ner er tid för svara! Så om jag förstod de rätt:
1. Färga långsamt 2 lager med färgspruta eller med pensel de spelar ingen roll?
2. När färgen är torr så ska jag börja slipa med fint korn 800 och sen 400. Ska jag slippa tills ytan är helt slät? För jag behövde minst 240 för kunna slipa bort den noppriga ytan vet inte om finare papper kommer ens funka?
3. Spraya på klarlack den här förstod jag skyddar bara materialet inget mer? T.ex. kan jag köpa denna? Jag gillar min färgs nuvarande matthet så jag vill inte lacken ska ändra på glansen.
https://panduro.com/sv-se/produkter...MIsuLPj73N5AIVQ9OyCh3tdAwpEAQYASABEgJwSfD_BwE
Tack för ni lägger ner er tid för svara! Så om jag förstod de rätt:
1. Färga långsamt 2 lager med färgspruta eller med pensel de spelar ingen roll?
2. När färgen är torr så ska jag börja slipa med fint korn 800 och sen 400. Ska jag slippa tills ytan är helt slät? För jag behövde minst 240 för kunna slipa bort den noppriga ytan vet inte om finare papper kommer ens funka?
3. Spraya på klarlack den här förstod jag skyddar bara materialet inget mer? T.ex. kan jag köpa denna? Jag gillar min färgs nuvarande matthet så jag vill inte lacken ska ändra på glansen.
https://panduro.com/sv-se/produkter...MIsuLPj73N5AIVQ9OyCh3tdAwpEAQYASABEgJwSfD_BwE
Om du nu har köpt en "dyr färgspruta" är det ju smartare att använda den än att pensla. Vid användning av pensel kommer du alltid att få synliga penseldrag i färgen.Merin skrev:
Först och främst så är 800 finare än 400. Du ska gå upp i kornstorlek, inte ner. Slipar du med grövre än 800 kommer du troligen få synliga repor i slutresultatet. I synnerhet om du slipar för hand.Merin skrev:
Om du ska använda klarlack är det bästa att skaffa en basfärg som är till för att bli övermålad med klarlack. Annars finns det färdiga färger som blir blanka även utan klarlack (de flesta konsumentfärger är av den sorten). Men dessa är mindre stryktåliga.
Använder du basfärg plus klarlack behöver du inte mellanslipa alls.
Det kan du. Men återigen, du har en färgspruta - Fixa klarlack som är gjord för att användas där. Du kommer få ett mycket bättre resultat än med en sprayburk.Merin skrev:
Om du är ute efter en mattare yta finns det olika grader av matta klarlacker.
Bästa svaret
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Väldigt extrema råd här. Är det träprodukter som ska målas eller en utställningsbil?
Min bakgrund är 40 år med snickerier, gör jobb för 100000 upp till 500000 kr med relativt höga krav på finish.
Jag har aldrig slipat med finare än 180 korn, varken för hand eller med maskin.
De ”repor” som blir av 180 fyller färgen i.
Ska man ha ”IKEA” finish bör man också använda en liknande färg, jag använder care, en tvåkomponents färg, luktar pest och kolera.
På lunchen pratade jag med en billackerare med 35 år i yrket, han hade aldrig finare än 400.
Klarlack lägger man bara på metallic lacker, med homogena färger är ”ytan” färdig med bara färg.
Det normala med att måla trä är att lägga en grundfärg, då reser sig träfibrerna och det slipar man ned med 180 papper, slipar man bort mycket av grundfärgen kan man grunda en gång till.
Sedan ett eller två varv med färdigfärg, mellanslipa om det är några dammkorn.
Protte
Min bakgrund är 40 år med snickerier, gör jobb för 100000 upp till 500000 kr med relativt höga krav på finish.
Jag har aldrig slipat med finare än 180 korn, varken för hand eller med maskin.
De ”repor” som blir av 180 fyller färgen i.
Ska man ha ”IKEA” finish bör man också använda en liknande färg, jag använder care, en tvåkomponents färg, luktar pest och kolera.
På lunchen pratade jag med en billackerare med 35 år i yrket, han hade aldrig finare än 400.
Klarlack lägger man bara på metallic lacker, med homogena färger är ”ytan” färdig med bara färg.
Det normala med att måla trä är att lägga en grundfärg, då reser sig träfibrerna och det slipar man ned med 180 papper, slipar man bort mycket av grundfärgen kan man grunda en gång till.
Sedan ett eller två varv med färdigfärg, mellanslipa om det är några dammkorn.
Protte
Okej prototypen så jag ska köpa en grundfärg vilken som helst som är vitt eller någon speciell jag aka fråga efter? Sen slipa 180 sen färga igen, slipa igen 180 sen köra min sköna hem vita färg 2ggr och när de klart då slipar jag en sista gång men då kanske med 400?
Rekommenderar du jag använder färgspruta? Den är jobbig att städa men jag har tålamod om de blir bra.
En annan löjlig fråga kan man låta färgen vara i färgspruta burken över natten när man ska färga igen för de där kmr nog ta 2-3 dagar. Jag vet inre om färg torkar i pistolen.
Rekommenderar du jag använder färgspruta? Den är jobbig att städa men jag har tålamod om de blir bra.
En annan löjlig fråga kan man låta färgen vara i färgspruta burken över natten när man ska färga igen för de där kmr nog ta 2-3 dagar. Jag vet inre om färg torkar i pistolen.
Grunda med grundfärg för snickerier.
Vad har du köpt för slutfärg? Är det en snickerilackfärg ska du inte behöva slipa på slutlagret.
Kör du med spruta så kolla att du har rätt munstycke för den färg du har, och att den är inställd på rätt tryck / mängd så att du får ett jämt och bra resultat...
Vad har du köpt för slutfärg? Är det en snickerilackfärg ska du inte behöva slipa på slutlagret.
Kör du med spruta så kolla att du har rätt munstycke för den färg du har, och att den är inställd på rätt tryck / mängd så att du får ett jämt och bra resultat...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du ska INTE slipa efter sista varvet med färg. Jag skrev mellanslipa, dvs mellan varven, inte efter.
Om du kan lämna färg i sprutan beror helt på typ av färg, jag har färg som kan stå i 3 dagar i sprutan och jag har färg som geggar ihop sig på 6 timmar.
Protte
Om du kan lämna färg i sprutan beror helt på typ av färg, jag har färg som kan stå i 3 dagar i sprutan och jag har färg som geggar ihop sig på 6 timmar.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Domnar din hand efter någon minut så ska du genast sluta slipa med maskin, du skadar dina fingrar/hand.
Protte
Protte
Det bör väl också tilläggas att en dammfri miljö är kritisk för ett perfekt resultat. Där är det svårt som hemmasnickare att matcha de förutsättningar som finns i en snickerifabrik. Man får göra så gott man kan med dammsugare, klisterdukar, undvika att virvla upp damm, osv. Sen kan man ge sig f-n på att det ändå kommer någon liten insekt och sätter sig i färgen. 
Klicka här för att svara
