Ska slänga upp lite hyllor utomhus (furu) som kommer att sitta hyfsat skyddat som jag inte vill måla.
Är det lönt att grundolja dem eller är det bortkastad tid/pengar om jag ändå inte målar dem sen?
 
Staffans2000
Strunta i det.
 
Kanske en fråga om vad "hyffsat" är. Men om träet hinner torka ordentligt mellan regnen så går det säkert bra att ha det så länge. Grundoljar du dem kommer det att hålla längre. Jag brukar stryka upp bart trä i trädgården med linolja, ssk ändträn. Tar minimal med tid, och kostar nästan inget. Men då få man vänta tills det torkar och kanske torka av npga om man skall ha det som en hylla, annars blir det överskottsfett på det som står i hyllan. Jag inbillar mig att det kan förlänga livstiden på träet något.

Om hyffsat betyder att det aldrig blir utsatt för regn behövs nog ingen olja. Däremot kan träet gråna av sollljus, det kan bli snyggt om man gillar grått.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.