Hej,
Vi funderar på att måla om våra köksluckor som en budgetrenovering. Det ligger inom en snar framtid att byta ut hela köket, därav valet att måla själva & ej lämna in till lackering.
Nu till min fråga, har någon här erfarenhet av att måla denna sortens luckor? Tänker mest på tips & råd om att lyckas få det hyfsat snyggt på detaljerna.
Se bild.
VH/
Husägare7983
Vi funderar på att måla om våra köksluckor som en budgetrenovering. Det ligger inom en snar framtid att byta ut hela köket, därav valet att måla själva & ej lämna in till lackering.
Nu till min fråga, har någon här erfarenhet av att måla denna sortens luckor? Tänker mest på tips & råd om att lyckas få det hyfsat snyggt på detaljerna.
Se bild.
VH/
Husägare7983
Hyfsat snyggt kan ju betyda olika saker för olika människor men om man vill att det inte ska se alldeles för taffligt ut så är nog sprutmålning nästan ett måste. Jag har gjort just detta i sommarstugan, där kraven är något lägre, med helt ok resultat. Utspädd vattenbaserad lackfärg sprutad med en elektrisk sprutpistol. Se till att det är FETTFRITT innan du sprutar bara!
Luckorna ser förhållandevis hela och icke-slitna ut och det är skitsvårt (rent ut sagt) att få köksluckor att bli snygga om man målar själv. De måste mattas ner, avfettas, målas m fästgrund och sedan färg. Jag har hittills inte hittat någon färg som håller riktigt bra, den kanske finns men då är den sällsynt och dyr. Spraymålning är nog ett måste och även då blir det lätt att det ser taffligt ut.
Risken är att det blir värre/mindre attraktivt än ni har det nu.....
Kanske bara byta knoppar/handtag?
Risken är att det blir värre/mindre attraktivt än ni har det nu.....
Kanske bara byta knoppar/handtag?
Klicka här för att svara

