T
Jag håller på och färdigställer ett litet oisolerat trädgårdsskjul med furugolv (28x95) där jag precis har målat golvet en andra gång med vattenlöslig färg. Jag är hittills väldigt nöjd med både resultatet och färgvalet. Nu undrar jag om man kan dra ett-två-tre lager lack ovanpå för att få en mera hållbar och tålig yta, eller är det en dålig idé? Vilken sorts lack borde jag isåfall använda?

Nymålat rött furugolv i ett oisolerat trädgårdsskjul, med vita väggar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Jag frågade en anställd på K-Rauta och han sade att jag INTE skulle lacka ett målat trägolv. Men jag är nog själv lite fundersam varför inte det skulle gå...

T Turbo_Tail skrev:
Jag frågade en anställd på K-Rauta och han sade att jag INTE skulle lacka ett målat trägolv. Men jag är nog själv lite fundersam varför inte det skulle gå...
Jag har lackat målat trägolv men färgbutiken sa då till mig att använda en vattenbaserad variant eftersom färgen var vattenbaserad. Lösningsmedelbaserad skulle tydligen kunna påverka färglagret så att allt blev ”segt” och inte härdade ordentligt. Detta var dock ett antal år sedan och produkterna kan ha ändrats. Sa K-rauta att all typ av lack var olämplig?

T
M MetteKson skrev:
Jag har lackat målat trägolv men färgbutiken sa då till mig att använda en vattenbaserad variant eftersom färgen var vattenbaserad. Lösningsmedelbaserad skulle tydligen kunna påverka färglagret så att allt blev ”segt” och inte härdade ordentligt. Detta var dock ett antal år sedan och produkterna kan ha ändrats. Sa K-rauta att all typ av lack var olämplig?
Det var nog mera som ett allmänt konstaterande - lacka inte ett målat trägolv. Men det kändes nog som den anställda inte direkt satte ner sin själ och hjärta i svaret...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.