Jag ska om några veckor måla om min trappa.
Tanken är att behålla mattan. Jag gärna hade bytt ut den men p g a att framkanten är höjdanpassad efter mattan (se bild 2), så skulle jag behöva slipa/byta framkanten på alla trappsteg också. Det är lite överkurs för mig så jag nöjer mig med att låta en städfirma göra rent mattan längre fram.
Tanken är att slipa allt med maskin. Räckena och stoplarna också. Som jag förstått det, kommer det innebära att jag slipper grundmåla först utan istället kan måla direkt. Stämmer det?
Tänkte ha den här snickarfärgen från Beckers.
Tanken är att behålla mattan. Jag gärna hade bytt ut den men p g a att framkanten är höjdanpassad efter mattan (se bild 2), så skulle jag behöva slipa/byta framkanten på alla trappsteg också. Det är lite överkurs för mig så jag nöjer mig med att låta en städfirma göra rent mattan längre fram.
Tanken är att slipa allt med maskin. Räckena och stoplarna också. Som jag förstått det, kommer det innebära att jag slipper grundmåla först utan istället kan måla direkt. Stämmer det?
Tänkte ha den här snickarfärgen från Beckers.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Jag skulle nog grunda med något, annars finns risken att du behöver måla flera ggr med täckfärgen istället och då kommer det bara se kletigt ut. Bäst blir det om man kan hålla skikten så tunna som möjligt och först då en snabbtorkande grundfärg som täcker bra och sen försöka hålla sig till ett lager med täckfärgen.
Jag är ingen målare men har målat en del snickerier här hemma och efter att ha gjort bort mig en gång så målar jag numera alltid med en kvistgrundfärg. Man kan måla bara själva kvistarna. Risken finns annars att dessa "blöder igenom" och blir gula fläckar. Ska leta upp bilder från i våras när jag målade bröstpanelen i vår trappa.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Tack för superbra svar!
Jag glömde skriva att jag ska måla i vitt.
Hittade en video från Anza där de bara slippar lite lätt, tar kvistlack och sen målar direkt.
Jag glömde skriva att jag ska måla i vitt.
Hittade en video från Anza där de bara slippar lite lätt, tar kvistlack och sen målar direkt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Det ser alltid lätt ut när nån annan gör det. En trappa är inte så himla rolig att måla snyggt............Ser ganska sunkigt ut om man inte får till det så bra. Lätt att bli besviken.
Har det någon betydelse om man blandar mellan märken? Tänkte använda Beckers till allt men hittar verkligen ingen grundfärg till snickeri. Colorswing har däremot.
I alla beskrivningar står det alltid att man ska använda just deras produkter men det är väl mest merförsäljning?
I alla beskrivningar står det alltid att man ska använda just deras produkter men det är väl mest merförsäljning?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden




