Jag ska om några veckor måla om min trappa.
Tanken är att behålla mattan. Jag gärna hade bytt ut den men p g a att framkanten är höjdanpassad efter mattan (se bild 2), så skulle jag behöva slipa/byta framkanten på alla trappsteg också. Det är lite överkurs för mig så jag nöjer mig med att låta en städfirma göra rent mattan längre fram.

Tanken är att slipa allt med maskin. Räckena och stoplarna också. Som jag förstått det, kommer det innebära att jag slipper grundmåla först utan istället kan måla direkt. Stämmer det?
Tänkte ha den här snickarfärgen från Beckers.

• Ej målad trätrappa med beige matta på stegen och träledstänger längs sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trappsteg i trä och kanten på en matta, visar höjdanpassningen mellan mattan och trappsteget.
    Skapa konto
Jag skulle nog grunda med något, annars finns risken att du behöver måla flera ggr med täckfärgen istället och då kommer det bara se kletigt ut. Bäst blir det om man kan hålla skikten så tunna som möjligt och först då en snabbtorkande grundfärg som täcker bra och sen försöka hålla sig till ett lager med täckfärgen.

• Gilla
Niclas Glysing
  • Laddar…
Jag är ingen målare men har målat en del snickerier här hemma och efter att ha gjort bort mig en gång så målar jag numera alltid med en kvistgrundfärg. Man kan måla bara själva kvistarna. Risken finns annars att dessa "blöder igenom" och blir gula fläckar. Ska leta upp bilder från i våras när jag målade bröstpanelen i vår trappa.

• Gilla
Niclas Glysing
  • Laddar…
Före målning:
Vägg med träpaneler före målning, med fläckar och skavanker synliga.
Skapa konto

Efter målning:
Vägg delvis täckt med träpanel som har målats vit, skyddslakan nedtill. Trälist i mitten som ej målats.
Skapa konto

Den nuvarande lacken funkar antagligen ganska bra som kvistlack, så spackla ojämnheter , slipa lätt (trärent är onödigt, lacken sitter ju bra), gruna, och sen slutfärg avsedd för trapp. Typ urethanalkyd.

• Gilla
Niclas Glysing
  • Laddar…
Du kan säkert hitta en matta som matchar ganska bra i höjd om du letar lite förresten...

• Gilla
Niclas Glysing
  • Laddar…
Tack för superbra svar!
Jag glömde skriva att jag ska måla i vitt.
Hittade en video från Anza där de bara slippar lite lätt, tar kvistlack och sen målar direkt.

Det ser alltid lätt ut när nån annan gör det. En trappa är inte så himla rolig att måla snyggt............Ser ganska sunkigt ut om man inte får till det så bra. Lätt att bli besviken.

• Gilla
Niclas Glysing
  • Laddar…
Har det någon betydelse om man blandar mellan märken? Tänkte använda Beckers till allt men hittar verkligen ingen grundfärg till snickeri. Colorswing har däremot.
I alla beskrivningar står det alltid att man ska använda just deras produkter men det är väl mest merförsäljning?

Här är resultatet av trappmålningen. Blev rätt nöjd faktiskt. Tack för all hjälp!

• Ny målad trappa i vitt, med gråa stegmattor, i ett hemmiljö med kläder och inredningsdetaljer.
    Skapa konto
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.