58 683 läst ·
37 svar
59k läst
37 svar
Måla masonitskivor?
Jag har spacklat väggar av masonit, spånskiva och gips. Aldrig hela ytan utan det har funnits släta ytor och ojämna partier samt skarvar däremellan. Jag har aldrig grundat först och har inte märkt några problem med att det släpper. Renoveringstapet sväljer en hel del små ojämnheter. Jag ser inga större problem med att göra som du beskriver, med eller utan grundfärg. Men jag skulle hellre byta skivorna än bredspackla hela väggen.gungunsen skrev:Har nu hunnit kolla upp lite fler väggar och det känns som att det är mest innerväggarna som är klädda med ganska tunna, hårda (oljehärdade?) masonitskivor. Ytterväggarna+hela vardagsrummet är klädda med tjockare och extremt mjuka tretex skivor. Renoveringsgips är definitivt en lösning som vi tittat på men vi har så fina foder runt fönster och dörrar som jag inte vill ta bort. Därför var idén att med renoverar masonit och tretex med hjälp av spackel/glasfiber och på sätt få en hård slät yta.
Har även funderat på att sätta en grov glasfiberväv som armeringsnät i spackeln. Är det någon som har provat något liknande?
@Avemo: Det är så många skikt med tapet så det kommer bli lite ojämna rester kvar efter borttagning, framför allt på tretexen.Har du erfarenhet av att bredspackla direkt på träfiberbaserade skivor?
De uppgifterna som jag fått hittills var antingen grundmåla med lösmedels-oljefärg eller i alla fall vattenburen alkydfärg (alcro kraft, v-slip...). Förklara gärna lite mer i detalj vad du har gjort med masonitvägagr tidigare...
Det finns de som gillar treetex i väggarna, men jag gör det inte. Den är precis lika tjock som gipsskivor, så tar du bort treetexen och ersätter med gips kommer du till precis samma nivå som förr med tanke på foder och golvsocklar. Tunn masonit brukar vara 3,2 mm och renoveringsgips 6 mm. Den skillnaden tror jag du kan leva med intill listerna. Bäst resultat borde annars bli att ta bort listerna och sätta tillbaka dem efter att man bytt skivor. Det är troligen hur jag skulle göra om hela ytan var ojämn, men det finns många sätt som fungerar.
Tackar. Om jag nu (mot alla goda råd) ändå skulle vill behålla Tretexen, finns det då några tipps om hur man grundera/impregnera på bästa sättet?
Det är jag är orolig för att Tretex-skivorna sväller eller blir buckliga vid användning av vattenburna produkter.
Idéer hittills:
1. Förlimma med tapetlim/våtrumslim?
2. Grundmåla med vattenburen färg (Alcro Spärra, V-Slip, Beckers tapetgrund, ...)
3. Grundmåla med vattenburen alkydfärg (Isolergrund,...)
4. Grundmåla med lösningsmeldelsburen alkydfärg (Beckers nondrop, Alcro Kraft,....)
Det är jag är orolig för att Tretex-skivorna sväller eller blir buckliga vid användning av vattenburna produkter.
Idéer hittills:
1. Förlimma med tapetlim/våtrumslim?
2. Grundmåla med vattenburen färg (Alcro Spärra, V-Slip, Beckers tapetgrund, ...)
3. Grundmåla med vattenburen alkydfärg (Isolergrund,...)
4. Grundmåla med lösningsmeldelsburen alkydfärg (Beckers nondrop, Alcro Kraft,....)
Vi målade vår treetex med Beckers golvfärg som "impregnering", mest för att den inte skulle suga in allt tapetklister på en gång. Golvfärg blev det för att vi hade mycket av just den, och för att jag läst nånstans att man inte ska grunda med matt färg innan tapetsering.
Som jag förstått det är det alltid en fördel att grunda med något före tapetsering på sugande ytor. Inte för att skivorna inte skall slå sig utan för att den sugande ytan inte skall dra åt sig så mycket tapetklister att tapeten fäster dåligt. Den grunden skall alltså vara det sista man gör före tapetsering. Den skall vara utanpå spacklet.
Titta om du hittar något i byggnadsvårdsforumet om treetex. Treetex ger lättare släta väggar än spikad papp som man använde tidigare, men jag har hört flera personer svära över att den inte håller formen. Kan du leva med inte helt släta väggar är det inga problem. Är det viktigt för dig att det skall vara slätt och hålla formen tror jag inte att det är en god idé att behålla treetexen.
Titta om du hittar något i byggnadsvårdsforumet om treetex. Treetex ger lättare släta väggar än spikad papp som man använde tidigare, men jag har hört flera personer svära över att den inte håller formen. Kan du leva med inte helt släta väggar är det inga problem. Är det viktigt för dig att det skall vara slätt och hålla formen tror jag inte att det är en god idé att behålla treetexen.
För den som absolut vill behålla tapetserad treetex eller masonite som underlag så är en lösningsmedelsbaserad förseglingsfärg
https://www.byggmax.se/färg/färg-inomhus/förseglingsfärg-vit-p188020
som man späder lite alldeles utmärkt.
Då binds ytan bättre på djupet utan blåsor och liknande.
Sen är det som många påpekar rätt mycket jobb och förmodligen tidsmässigt bättre att sätta gips.
https://www.byggmax.se/färg/färg-inomhus/förseglingsfärg-vit-p188020
som man späder lite alldeles utmärkt.
Då binds ytan bättre på djupet utan blåsor och liknande.
Sen är det som många påpekar rätt mycket jobb och förmodligen tidsmässigt bättre att sätta gips.
Masoniten är går rätt så lätt att frilägga under alla skikt med tapet. Trexens ytterskikt rivs dock sönder när man tar ned det sista lagret tapet så det blir mycket poröst.
Beckers rekommenderade deras tapetgrund som är en helt vattenburen produkt. Andra rekommenderade lösningsmedelsbaserade färger.
Finns det några hälsorisker med lösningsmedelsbaserad färg inomhus efter att den har torkat?
Tack för tipset med byggmaxfärgen? Hur ska den spädas? 10% lacknafta?
Beckers rekommenderade deras tapetgrund som är en helt vattenburen produkt. Andra rekommenderade lösningsmedelsbaserade färger.
Finns det några hälsorisker med lösningsmedelsbaserad färg inomhus efter att den har torkat?
Tack för tipset med byggmaxfärgen? Hur ska den spädas? 10% lacknafta?
Beror på vad du ska grunda. Jag har haft den outspädd på en murstock där det blev genomslag underifrån, samt utspädd 10-20% rollad på andra underlag, typ tapet.
Dom flesta lägger renoveringsgips som sagt. Därför är kunskapen att stabilisera en nikotindränkt tapet eller en spacklad murstock utdöende.
Vattenbaserade grunder fungerar inte i dessa sammanhang. Sorry Beckers
Dom flesta lägger renoveringsgips som sagt. Därför är kunskapen att stabilisera en nikotindränkt tapet eller en spacklad murstock utdöende.
Vattenbaserade grunder fungerar inte i dessa sammanhang. Sorry Beckers
Hej!G gungunsen skrev:Lånar tråden lite eftersom jag har samma problem. Vårt hus är från 1936 och har tunn masonit på spontade väggar. Först tänkte jag sätte upp gips men funderar på att renovera masoniten.
Har kollat runt lite och varit i kontakt med Alcro. Inget vattenbaserat direkt på masoniten, så min idé hittills:
Oljebaserad grundfärg + bredspackla + renoveringsväv med våtrumslim
Vilka färger och spackel rekommenderas?
Vågar man måla med Olje/lösningsmedelbaserad inomhus?
Går det att använda oljebaserad snickerispackel för att hoppa över grundfärgen?
Hur gjorde du till sist? Står inför samma situation. Spjälkar strukturtapet på masonitskiva. Hus byggt 1945. Träbjälklag med masonit. Tidigare tapetserad eller målad med linoljefärg.
Tog du ner all tapet? Satte du väv? Och målade du sedan med vattenburen färg?
Vi har även funderat på Matt linoljefärg för å måla med en färg som verkat fungera på underlaget tidigare.
Vänligen
Anna-Sara
Klicka här för att svara