Vägg på friggebod med ojämnt applicerad silikatfärg och randiga mönster efter målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Randig målningsfinish på en friggebods yttervägg med ojämn silikatfärg i dagsljus, sammanhang med målningsproblem.
Skapa konto
Ett hörn av en friggebod med ojämn silikatfärg på putsad yta, synliga ränder och fläckar i solsken.
Skapa konto
Vår friggebod är på utsidan uppbyggd av cellplast som utanpå har något cementliknande lim som ser ut som en puts. På det har jag målat med en silikatfärg. Första omgången blev hyfsad men inte helt jämn. Andra gången blev jätterandig. Bilderna är tagna ca ett dygn efter målning. Vädret har varit fint idag med minst 15 grader och halvklart. Inget regn sedan målning. Trodde det bara var att måla rakt upp och ner men har nu fått till min vetskap att man ska måla kors och tvärs för att undvika ränder. Tror dock att det blivit fläckigt ändå.

Min fråga är hur jag räddar detta. Hur ska jag få till en jämn färg och samtidigt behålla diffusionsförmågan i färgen? Läst att man kan förstöra den förmågan med flera lager färg som täpper till.

• Gilla
Mangust
  • Laddar…
K
Använde du silikatbinder innan målning och/eller spädde ut första strykningen med silikatbinder?
Med andra ord, har du följt tillverkarens anvisningar eller har du gått på känsla?

Det är riktigt svårt att få silikatfärg bra.
Man får inte måla/rolla i organiserade "rader" eller "flak" utan precis som du redan fått reda på, i varierande riktningar oorganiserat, men ändå hålla reda på var man jobbat.

K KjellTimell skrev:
Använde du silikatbinder innan målning och/eller spädde ut första strykningen med silikatbinder?
Med andra ord, har du följt tillverkarens anvisningar eller har du gått på känsla?
Nej, trodde i min enfaldighet att färg bara var att måla på.. Hade bråttom och skulle bara få det gjort. Vet att man grundar trä men har aldrig målat på puts förr. Står på burken att man ska använda primer utspätt med vatten då det var ett ganska sugande material. Så dumt att inte läsa innan. Går det att rädda på något vis?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.