Hej. Tänkte renovera om vårt tidigare pelletsrum då vi införskaffat nytt värmesystem. Där pelletsen tidigare förvarats ser det ut så här på väggen (se bild nedan) min fråga är, kan jag måla över det där? På vissa ställen låter det även ihåligt när jag knackar på partiet som är missfärgat. Det finns inga liknande fläckar på någon annan det av källaren. Någon kunnig som kan ge mig tips på hur jag skall gå tillväga? Med vänlig hälsning, kristoffer Missfärgad och möjligen fuktig vägg i ett hörn med synliga spår av skador eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Missfärgade och delvis ihåliga källarväggar i ett tidigare pelletsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låter det ihåligt skulle jag nog knacka bort det som är löst sedan putsa om dom bitarna. Missfärgningen är kanske svartmögel? Tvätta med klor/mögelfri innan du putsar och måla sedan över med typ silikatfärg. Har gjort så hemma och det har fungerat hittills

• Gilla
Dirtzors
  • Laddar…
Missfärgningen kommer av fuktvandring.

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Låter det ihåligt skulle jag nog knacka bort det som är löst sedan putsa om dom bitarna. Missfärgningen är kanske svartmögel? Tvätta med klor/mögelfri innan du putsar och måla sedan över med typ silikatfärg. Har gjort så hemma och det har fungerat hittills
Tack för svar. Är det ”putsbruk C” som brukar vara standard vid renovering av källarvögg?

Instämmer med Stefan. Ser ut som saltutfällningar, och det kommer nog pga "dålig" dränering

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Instämmer med Stefan. Ser ut som saltutfällningar, och det kommer nog pga "dålig" dränering
Okej, går det att putsa om eller kommer det bli samma direkt?

Dirtzors Dirtzors skrev:
Okej, går det att putsa om eller kommer det bli samma direkt?
Törs inte svara på det.
Är eran tanke bara att fräscha upp utrymmet lite enkelt så hade jag kört på. Sätt till så att ventilation va iordning och sedan haft lite uppsikt över tid på dessa ställen.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Törs inte svara på det.
Är eran tanke bara att fräscha upp utrymmet lite enkelt så hade jag kört på. Sätt till så att ventilation va iordning och sedan haft lite uppsikt över tid på dessa ställen.
Ja det är ett litet pannrum som jag bara ville få lite färg på och lite fräschare. Så inget märkvärdigt.

Dirtzors Dirtzors skrev:
Ja det är ett litet pannrum som jag bara ville få lite färg på och lite fräschare. Så inget märkvärdigt.
Då är det bara å köra tycker jag, knacka bort löst och på med putsbruk c, sedan måla med silikatfärg som andas.
Sen håller vi tummarna att det håller tills det är dags för omdränering. :D

• Gilla
Dirtzors
  • Laddar…
Det kan lika gärna vara en gammal vattenskada från en läckande panna. Knacka bort. På med kcbruk Vänta minst en vecka innan målning med silikat eller kc-färg.

• Gilla
Dirtzors
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.