58 677 läst ·
37 svar
59k läst
37 svar
Måla masonitskivor?
Sida 1 av 3
Hej på er.
Skall måla om i vardagsrummet. Där är det för närvarande tapet som jag antar att jag måste ta bort innan jag målar eftersom det finns risk för att den reser sig eller "trillar" när man målar på den.
Under är det masonit skivor. Har hört att man inte skall måla med vattenbaserad väggfärg på den då den kan spricka när den torkar då den suger åt sig fukten. Har hört att man skall måla med oljebaserad färg först. Sedan med vattenbaserad.
Hur gör ni?
Skall måla om i vardagsrummet. Där är det för närvarande tapet som jag antar att jag måste ta bort innan jag målar eftersom det finns risk för att den reser sig eller "trillar" när man målar på den.
Under är det masonit skivor. Har hört att man inte skall måla med vattenbaserad väggfärg på den då den kan spricka när den torkar då den suger åt sig fukten. Har hört att man skall måla med oljebaserad färg först. Sedan med vattenbaserad.
Hur gör ni?
Tycker du ska riva bort all tapet och sätta upp microlit som du sedan målar.
ästa lösningen jag kan komma på.
Microlit är en slät väv som limmas upp, finns grundmålad också.
På detta vis slipper du stanken av oljefärgen.
ästa lösningen jag kan komma på.
Microlit är en slät väv som limmas upp, finns grundmålad också.
På detta vis slipper du stanken av oljefärgen.
Hmmm. Ok.
Nya skivor är att föredra verkar det som.
Men om jag nu är av den envisa sorten och vill måla på dessa skivor, ligger det nåt i att det skall målas med oljefärg först för att det är risk frö att masoniten spricker, eller är det mer av en myt?
Nya skivor är att föredra verkar det som.
Men om jag nu är av den envisa sorten och vill måla på dessa skivor, ligger det nåt i att det skall målas med oljefärg först för att det är risk frö att masoniten spricker, eller är det mer av en myt?
Ingen aning. Ring tekniker på Nordsjö. Ej den lokala färg handlaren!Sverker G skrev:
Tekniker på labbet är mycket hjälpsamma. Har själv pratat med dom några gånger. Du anar inte hur pass olika är deras kunskaper från den lokala färg handlaren...
Jag lånar tråden lite...
Har liknande problem själv. Nu har jag rivit tapeter i vårat nya sovrum och det är spikade masonitskivor bakom. Har tänkt att bara måla tillfälligt, för att senare lägga gips. Blir det bra om jag spacklar på masonit och sedan målar med vattenbaserad färg? Sett som en tillfällig lösning?
Har liknande problem själv. Nu har jag rivit tapeter i vårat nya sovrum och det är spikade masonitskivor bakom. Har tänkt att bara måla tillfälligt, för att senare lägga gips. Blir det bra om jag spacklar på masonit och sedan målar med vattenbaserad färg? Sett som en tillfällig lösning?
Är det inte mer jobb att spackla, slipa och måla masoniten tillfälligt än att slänga upp gipsen direkt?
Är ni säker på att det är masonit? Är det inte treetex? Anledningen till frågan är att masonit användes i första hand i kök, hall och badrum där den målades. Allt för att få ett lättstädat och hållbarbart ytskikt. Oftast sattes skivorna på väggen med ett mellanrum för att inte skarvarna skulle framträda vid målningen som sprickor. Sattes även i tak i nämnda rum. Treetex användes normalt i vardagsrum och sovrum och även där till taket. På väggarna sattes den kant i kant och i taket med mellanrum mellan skivorna. Oftast satt taklampan mitt i rummet och man började montera en skiva där, med lamputtaget mitt i skivan. Därefter sattes de andra skivorna upp. I mitt tycke snygga tak. Taken målades och väggarna tapetserades.
Instämmer. Dessutom tror jag inte det blir bra efter allt arbete som läggs ner. Är rädd att det kommer se ut som sprickor där skarvarna är. Vill man ha det riktigt snyggt, får man nog sätta upp gips. Vanlig gips, inte renoveringsgips. Alldeles för dyrt.Tossegubbe skrev:
Är det ett äldre hus har du förmodligen en masonitskiva som är 1/8 tum tjock, 3,2 mm.Tiger79 skrev:
Då misstänker jag att du kan ha råspont under. Enbart masonitskivan går att skruva i, men, är den bara 3,2 mm tjock så går det inte att belasta skruven lika mycket som om du skruvat den i de andra skivorna.
Masoniten sitter på övervåningen och är minst 10mm tjock.JanneL skrev:
Samma skivor både i tak och väggar.
Taket byts mot panel och på väggarna ska det bli gips.
Masoniten som sitter i snedtaket blir nog kvar men täcks av gips.
MVH