9 267 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
Är det här acceptabelt tapetserat?
Renoverare
· MUNKFORS
· 67 inlägg
Easy up heter tapeterna jag använt. Vissa av dem har varit lättare att få osynliga skarvar med. Rejält med lim på väggen gör det lätt att få dem på plats.
Har man tid och är noggrann kan man lämpligtvis måla skarven först, sedan tapetserar man kant i kant...
Renoverare
· MUNKFORS
· 67 inlägg
Tapetseraren scannade färgen och har nu målat i några skarvar för att se hur det blir. Jag tycker det blir helt acceptabelt faktiskt. När han fixat klart hela rummet ska jag ta lite bilder och posta här och tar gärna emot åsikter synpunkter.
Hade aldrig accepterat som det ser ut på bilderna. Vår målare noterade dålig mönsterpassning när han satte upp våra tapeter. Stoppade efter en rulle. Jag Kontaktade butiken som jag köpt tapeterna i och fick det löst på någon timme. Vi valde att sätta upp tapeten ändå, och det blev ok och med reducerat pris på varan så blev vi nöjda. Syns bara om man kollar efter det nu, när rummet är möblerat. Målaren borde hajat till och kollat med er om det var problem med produkten för er möjlighet till reklamation. Annars kan man anta att det är målaren som gjort ett dåligt arbete.
Det är absolut inget fel på själva tapeterna, det är nog tapetseraren som inte är så van vid non-woven tapeter tror jag trots att han jobbat som målare I 20+ år.E Etrompa skrev:Hade aldrig accepterat som det ser ut på bilderna. Vår målare noterade dålig mönsterpassning när han satte upp våra tapeter. Stoppade efter en rulle. Jag Kontaktade butiken som jag köpt tapeterna i och fick det löst på någon timme. Vi valde att sätta upp tapeten ändå, och det blev ok och med reducerat pris på varan så blev vi nöjda. Syns bara om man kollar efter det nu, när rummet är möblerat. Målaren borde hajat till och kollat med er om det var problem med produkten för er möjlighet till reklamation. Annars kan man anta att det är målaren som gjort ett dåligt arbete.
Han har hanterat klagomålet bra hittills ändå måste jag säga och verkar verkligen vilja göra allt för att vi ska bli nöjda.
Bara slutresultatet blir accetabelt (dvs att jag ska kunna stå mitt i rummet utan att tydligt se en massa skarvar överallt) så är jag nöjd. Vill verkligen inte göra en större grej av det än vad jag måste eller göra om allt om det går att fixa till acceptabelt. Vill kunna flytta tillbaka så snart det går
En fråga bara: Har tapeten vita kanter? Isf är det väl tapeten som är knas alternativt att det ska synas vita kanter? Kanske jag som inte fattar men varför skulle man tillverka en grå tapet med vita kanter om inte kanterna ska synas...??
Den har vita kanter men det ska den ha som jag förstår, även dubbelkollat med tillverkaren Boråstapeter...B Bobobo skrev:
Håller verkligen med dig om att det hade varit bra och underlättat om kanterna var färgade i samma färg som tapeten!
Jag vet inte heller om jag förstår detta. Alltså om tapeten har vita kanter på framsidan och är en easy-up som sätts kant i kant så blir det ju vita streck. Men jag gissar att den alltså har vita "kanter" på sidan (alltså att tapetens "ände" är vit)? Görs det bra ska det i sådana fall inte bli synbara streck. Jag är amatör och har tapetserat allt hemma och oftast blir det bra och man ser inget, men ibland är det svårt och det blir en liten vit kant efter trots att man gör så bra man kan (som glad amatör). Så även om det inte ska behövas så kan ju ändå ett tips vara att måla med en mörk färg där kanterna kommer om man har en mörk tapet. Det hjälper ju inte dig nu förstås och det ska ju egentligen inte behövas.T TobiasStockholm skrev:
I ditt eget fall så får du ju själv avgöra vad du tycker är en acceptabel lösning och om du känner dig nöjd med en lösning som är enklare för målaren än "gör om gör rätt" så är väl det OK?
Förlåt om jag varit otydlig det är alltså vit kant på sidan som bör bli osynlig om man får dem exakt kant i kant vilket min tapetserare alltså uppenbarligen inte lyckats med.H Hajjen skrev:Jag vet inte heller om jag förstår detta. Alltså om tapeten har vita kanter på framsidan och är en easy-up som sätts kant i kant så blir det ju vita streck. Men jag gissar att den alltså har vita "kanter" på sidan (alltså att tapetens "ände" är vit)? Görs det bra ska det i sådana fall inte bli synbara streck. Jag är amatör och har tapetserat allt hemma och oftast blir det bra och man ser inget, men ibland är det svårt och det blir en liten vit kant efter trots att man gör så bra man kan (som glad amatör). Så även om det inte ska behövas så kan ju ändå ett tips vara att måla med en mörk färg där kanterna kommer om man har en mörk tapet. Det hjälper ju inte dig nu förstås och det ska ju egentligen inte behövas.
I ditt eget fall så får du ju själv avgöra vad du tycker är en acceptabel lösning och om du känner dig nöjd med en lösning som är enklare för målaren än "gör om gör rätt" så är väl det OK?
Tack jag tänker så som ditt sista stycke: han får väl försöka fixa till det på det sätt han vill, sen är frågan om slutresultatet blir acceptabelt för mig. I nuläget känns det som det skulle kunna bli det varför jag tänker låta honom försöka.
Kan tillägga att jag nyss kollade till hur det, gick och de två ytterligare sovrummen som han tapetserat vidare, visserligen med en något ljusare tapet men i samma serie, har han fått till skarvarna betydligt bättre så att de knappt syns. Så uppenbarligen går det om man anstränger sig lite för att få till skarvarna snyggt.
Klicka här för att svara