Färg, Måla & Tapetsera
Micke R.: [citat] Oki. Det går säkert bra att måla innerväggarna med vanlig färg. Har man mycket fukt under huset så kan innerväggarna suga upp det men det borde du se isåfall. Mvh
Twan: [citat] Ja jag satt faktiskt precis och tänkte på om det skulle funka med spärrfärg. Har en hink hemma så det är ju perfekt
Pinge1959: Hejsan, håller på att lackbetsa en bänkskiva till mörk ek, men jag får inte till det, se bild, det blir bara ränder, har provat att spä ut med t- röd och då blev det lite bättre men inte bra, har strukit på med en iordning: pensel, samp och trasa, trasa blev bäst resultat men ändå inte bra, hur dka jag göra??
Björkenäs: Hej! Har ett fem år gammalt hus målat med falu rödfärg svart, har problem med att färgen inte fäster på spikhuvuden. Har målat om huset förra året och mot söder bleknar färgen förstås men försvinner helt på spikhuvuden. Har funderat på om man kan täcka spikhuvuden med någon annan färg som kan täckas med falufärgen. Är det någon mer som har detta problem och har en bra
Björkman: Hej! Bygger pergola. Pelare i limträ och resten i tryckt. Limträ måste behandlas innan montering. Tryckt ska väl stå ute ett år innan behandling. Är inne på någon brun/brunröd lasyr. Vill helst inte stryka det tryckta mer än en gång. Vill få till ett bra fuktskydd för pelarna (infästning i stolpskor under trädäck) men undviker helst de mest miljö/hälsofarliga grundfärgerna.
nanowire: [citat] Jag späder den ungefär 10-20 % och använder wagner-spruta, minsta detaljmunstycket.
Johansson72: Svarar mig själv, mailade dem vid ett tiden och fick svar lite senare: "We can confirm that we do now use UPS for shipments to Sweden as opposed to DPD historically." Så min oro är överflödig, de går inte via PostNord så vi kan lungt lägga en order och få den inom överskådlig tid :P Most excellent!
Simmeman: Hej, Är det några bekymmer eller något man behöver tänka på för att spackla och måla på våtrumsgips?
JohanN03: Ska måla en redan uppsatt kulokabel i samma färg som botttenfärgen i tapeten för att få den att smälta in. Kabeln är EKRK med PVC-mantel. Vilken typ av färg bör jag välja? Gärna halvblank, tjock och vältäckande som snabbt blir dammtorr.
Tompafix: [citat] Då hade jag plockat ner den och stupröret, samt skruvat bort fästen. Märk upp ordningen så att fallet blir rätt när du återmonterar den.
Micke R.: Fuktar du upp tapeten tillräckligt länge så släpper den till sist men detta ger ju fårstås risk för fuktskador på golv m m. Tapetnedtagning ger för det mesta alltid skador på underlaget som behöver spacklas. Fukta ock skrapning är det som gäller. Mvh
Bo arnold: Kan inte se vad du har för matta men kan ändå säga att det inte går att måla den en plastmatta kommer att bli klibbig om du målar den tycker det ser ut som plastfiltmatta.
Noll koll: Hej. Jag har ett problem med köksväggarna. Vi håller på och renoverar och i höstas ångade vi bort tapeterna i köket mha en tapetborttagare. Sen tog det stopp några månader pga en fotoperation och lite annat. Nu när vi ska fortsätta så ser vi att det har kommit ganska många småsprickor mitt på väggarna. Väggarna består skivor av limträ med målad träfaner på, och det är
Anonymiserad 403100: Tack snälla för svar! Jag är rätt säker på att det är vanlig standardvit, så testar att stryka på lite
delfino: Ok, Jag trodde att jag inte skulle behöva slipa, eftersom det dammar en del. Men det får jag tydligen stå ut med.
Encarna: Hej, Jag tänkte måla vår slitna trappa men vet inte ens var jag ska börja. Slipa den vita delen, grunda och måla vit tänkte jag men vad ska jag göra med trappstegen? Slipa och betsa kanske, kan man betsa ljusare så den passar golvet? Vad kan man sätta på kanterna så att det döljs hållet? Tack i förhand för eventuella svar/E
Williamoz: Hej! Jag ber först och främst om ursäkt om denna fråga hamnade på helt fel forum från första början men jag vet inte var annars jag ska skriva. Jag håller på att lackera om några plastkåpor på en moped och har då köpt biltemas plastprimer som jag tänkte spraya på när jag slipat och spacklat klart. Jag har dock åkt till en riktig bil-lackeringsfirma och fått färgkoden skannad
TechChad: Måla först. Fult med målade kablar, ser inte "proffsigt" ut.
-MH-: Hur löste du detta, jag har samma undran idag?
BDM: [citat] "Grundlagret" kanske kan vara spackel eller någon form av grundfärg? Alternativt som sagt, bara färg, med dålig smak angående kulörval känns som olika färger beter sig lite olika med värmepistol också, kan ju vara någon äldre färg där den "smälta" konsistensen känns annorlunda än "moderna färger." Just den där snusk-gula färgen känns inte som en helt ovanligt kulör i
BirgitS: Jag tror inte att du behöver måla mer än listen på en vägg med dörr (alltså bara några meter) innan du kan avgöra om det ser bra ut.
nybyggarn3: Hallå, För ca 1 år sedan satte jag sadlingar i nya huset. Valde limfog för att det blir snyggare än MDF, framförallt när man har så djupa sadlingar som vi, ca 30 cm. Jag satte sadlingarna mot ställskruvar och skruvade rakt genom dom. Skruvskallarna spacklade jag med snickerispackel och alltihopa målades. Resultatet blev riktigt bra och ser fortfarande bra ut på de flesta ställena så
hapazard: [citat] Ja, flera som föredrar att limma remsan med våtrumslim och sen spackla. Men efter att jag lärde mig läxan att inte trycka ut för mycket så har jag inte haft problem...
Nizztos: Skall prova att spackla och måla en vägg själv för att se om jag klarar av det för att antingen sedan göra resten av mitt arbete eller plocka in en målare som får göra rätt. Är renoverat med nedtagna bröstpaneler och mellanväggar så på en del ställen har jag nu större glipor mellan gipsskivor och på några ställen är det skarvar som inte är nedfasade. Har läst att om man har